|
|
|
|---|---|
|
Jag har ett glapp i min drivlina för min 750i, E65. Vet inte om det är normalt. Nät jag står still och shiftar mellan drive och back så märks detta. Dock blir det mest påtagligt när jag tex kör nedför en backe och gasar. Då märks spelet och det känns ett ryck när bilen börjar drivas. Detta känns lite oskönt. Jag har precis servat växellådan med byte av olja och packningar för Mechatronic enheten så detta borde vara ok. Verkstaden säger att hardy skivan på kardan är ok så frågan är var glappet finns någonstans. | |
|
Hej Hur långt har den gått? 'Klonket' när man lägger i backen pekar på drivlinan, medan glapp under körning också kan vara chassie. Min erfarenhet av BMW och bakhjulsdrift är att efter ett antal mil börjar små förändringar i drivlinan addera till ett större glapp eller spel. Ibland är det inte möjligt att hitta en enskild lösning. Men det kan såklart vara någon av de större bussningarna i 'bakaxeln'. Värt att kolla på en verkstad eller hemma om man kan. |
|
|
Bilen har gått 17500 mil men är mycket välvårdad. Vilka bussningar för bakaxeln tänker du på? Håller de uppe diffen eller är den för bakvagnen? Vet jag bara var jag ska leta så kan jag nog krypa under och kolla om jag ser något uppenbart. |
|
| Med dom milen och om den aldrig är bytt så gissar jag nog trots allt på att det är nr 2Länk | |
|
Som du såg i mitt första inlägg så sa verkstaden att hardy skivan på kardan är ok dvs nr 2 enligt skissen. Jag trodde också att den var kass men de sa att den var ok. |
|
|
"Vertrauen ist gut, Kontrolle aber besser." ;) Nu är det ju i o f s mindre troligt att en verkstad missar ett öppet mål, dvs en chans till extrainkomst. Men det är heller inte självklart att de tog sig en riktig titt på Hardy-skivan. Om den sitter lika gömd ovanför avgaset och värmesköld som på E38, åtminstone på 750, krävs det nog röntgensyn. /Lennart |
|
|
Kan man komma åt kardan under bilen så testa att snurra på den med handen och känn om det finns något glapp i knutkorset eller Cv-knuten bak. Gummit runt stödlagret är också en möjlighet, då kan kardan kasta runt lite. Jag tror dock inte så mycket på något av detta eftersom det borde vibrerar och leva om också om det är problemet. Det är nog bara att krypa under med brytjärn och börja bända i alla bussningar och se om någon verkar slut. E38 har ett skapligt antal och jag gissar att det inte blivit färre på din kärra.. // Magnus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.