AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
815

E46 11 volt till bränslepump?

Hej. Min kompis bil får ingen soppa. Pumpen pumpar inte, har mätt de 2 tjocka kablarna vid pumpen och de ger 11v med tändningen på, har testat med ett färskt batteri. Är det korrekt eller får den för lite ström?
Vi har bytt relät under handskfacket med tutan och det gjorde ingen skillnad
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
11v kan säkert vara okej med tändning på. Är ju andra förbrukare som drar ström när tändningen är på.

Jag hade nog provat mata spänning direkt på bränslepumpen. Om det inte funkar så kan du polvända och lägga minus på plus och tvärtom. Så matar du bränslepumpen baklänges. Då kan eventuellt skit spolas ur.

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
11 volt direkt över pumpen är egentligen lite för lite (förutsatt att systemspänningen ligger runt det vanliga nominella värdet på 12.7 volt). Men kan vara normalt om systemspänningen är lite låg (inte helt ovanligt om man felsökt en bil en tid).

Men nu brukar de flesta bränslepumpar snurra även om de bara får 11 volt (och jag tror inte E46 hann få pulsmoduleringsstyrd bränslepump vilket isåfall ger ju lägre spänningsvärden ju kortare duty cycle som bränslepumpen drivs med).

Men släng på och tvångsmata bränslepumpen med 12 volt direkt och se om den snurrar - då tar du bort precis allting förutom bränslepumpen ur felparameterrymden och du får svart på vitt vilken sida av snittet på kablarna till bränslepumpen du ska felsöka och fokusera på (gammal hederlig divide and conquer strategy).

Vill du även prova att hela elsystemet ända fram till bränslepumpen fungerar klockrent så kan du koppla in en känd fungerande förbrukare som tex en helt vanlig H1 55W lampa istället för bränslepumpen. Den kommer att dra typ 4-5A vilket är iallafall i närheten av en bränslepump och belastar systemet (lockar fram spänningsfall vid dåliga kontakter) ganska snarlikt av vad den bränslepump skulle göra. Lyser lampan när bränslepumpen förväntas snurra så är ju allt kosher.

Prova även att knacka lite direkt på bränslepumpen (kan vara en lindning som gett sig och knackar du så får du den att hoppa till en annan och den kan hoppa igång om man har tur). Om den går igång när du knackar så är det byte av bränslepump som gäller.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur långt har bilen rullat?

På E39:an gav pumpen upp runt 25.000 mil om jag minns rätt...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
27k mil har den gått. Aja han beställde en ny pump nu så får vii se om det går bättre
Är tillbaks till något elfel. Verkar ha något att göra med att lösningarna för stift 87/2 och 30. Kan det vara dålig kontakt i det som reläer sitter i? Kallödning? Har gillat mig fram till något i den stilen men har lite svårt att tyda vad de syftar på

Länk
Hej,

Läste för intressets skull den länkade tråden i det senaste inlägget. "Låg spänning", hur händer det, undrade jag. Oftast visar sig ju sådan under belastning. Men vid en ren spänningsmätning?

Det framgår inte vilken modell som diskuteras i länken, men det spelar mindre roll. Felet visade sig komma från en skarv med dålig kontakt. I detta fall hade BMW (förmodar jag. Eller underleverantören) krympt en gemensam kabelsko runt flera kabeländar och så småningom hade kabeln till pumpen arbetat sig lös, så att det blev (för) dålig kontakt.

( Originalet:
Guess what? I found the wire to the battery terminal and it was barely crimped in with a group of other wires. I pulled it off and sure enough, I lost the 12v to 30 on the fuel pump relay and an electrical connectivity test confirmed it. I'll be repairing the connection later today! Thanks for you help!)

När problemet väl var löst, diskuterades fördelen med att löda skarvar.

I denna AP-tråds fall kan man nog utgå från att det handlar om något liknande. Kanske någon tilledning bakom/under reläsockeln. Men det bör gå att mäta sig fram till stället.

/Lennart
Hej. Ja precis bakom reläet känns som ett rimligt ställe. Frågan är ju hur jag ska hitta felet och sedan även åtgärda det. Är ju ingen hejare på att meka, och speciellt inte nyare bilar :P
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.