|
|
|
|---|---|
| Hej! Detta gäller som rubriken säger en 325i e90. Jag fick nyligen upp en varningslampa på att bilen är överhettad. Stannade till och märkte att det blåste kallt i bilen trots att jag hade på varmaste. Och när jag lyfte på huven var fläkten på högvarv. Jag körde hem lugnt och märkte att kylarvätskan var helt slut. Jag fyllde på sen fungerade bilen bra igen. Nu idag när jag var på väg hem märker jag att det börjar blåsa kallt i bilen, återigen när jag har på varmaste. När jag går av bilen är fläkten på högvarv. När jag kommer hem kollar jag nivåerna på kylarvätskan men då är nivån som den ska vara. Undrar om någon vet problemet bakom detta. Kan tillägga att jag vid enstaka tillfällen sätt läckage men trott att det var från ac:n. | |
|
Du kan inte kontrollera nivån, när motorn är varm, när du just kommit hem efter körning. Kall motor gäller. Läckaget hittar du nog bara (om ens då) om du plockar bort has-plasten under motorn och letar när motorn och kylaren är nyfyllda och du t ex låter motorn gå på tomgång alternativt kör en sväng och sen låter motorn fortsätta gå medan du lägger dig under och iakttar. Givetvis går det också att (låta) provtrycka systemet. Kylare och expansionskärl är väl de typiska ställena. Men det finns naturligtvis många fler kandidater. Försök för allt i världen att undvika de överhettningar, som du rapporterat om. Du borde, om motorns / kylsystemets temperatursensor fungerar (vilket den uppenbarligen inte gör) ha fått en varning, tycker jag, långt innan "luften blir kall". /Lennart |
|
| Det kan vara en slang som går till eller från kylaren som har spruckit. Inte alltid så lätt att se med blotta ögat, men klämmer du på slangen så upptäcker du det lättare. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.