|
|
|
|---|---|
| Hej! Har precis köpt en GT och tänkte börja med att byta olja i motorn, bara för att vara säker. Blir det något problem med service indikering då? Vilken viskositet ska jag välja, 0w-30 eller 0w-40? Tänkte även byta olja i automatlådan och fördelningslådan. Vad ska den ha för olja? Tacksam för svar. | |
|
Oljan till fördelningslådan är en specialolja - köps hos BMW. Växellådsoljan har jag inte koll på i huvudet, men se till att du köper olja med exakt rätt klassning! Moderna automatlådor är kinkiga och måste ha exakt rätt oljeklassning, annars kan du få skador i lådan. Motoroljan skall ha BMW LL04-klassning (troligen går även LL12FE också, men det är en lågviskös olja som prioriterar låg förbrukning...). Kolla vad det står i din instruktionsbok. LL04 finns i olika viskositeter (0W30, 5W30, 0W40 och 5W40), själv kör jag med Aral Supertronic 0W40 som är en äkta helsyntetisk olja med väldigt bra tekniska egenskaper. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Välkommen! Det borde rimligtvis vara en B47-motor i den där - eller hur? Vad jag kan se så vill alla B47-motorer helst ha BMW Longlife-12 FE (förutom T prestandaklassen men den sitter inte i 320d iallafall). Länk För den första revisionen av B47 verkar det även gå bra med BMW Longlife-04 enligt BMW, men för den andra revisionen av B47 så verkar det inte vara tillåtet längre (kanske har de tightat till toleranserna ännu mer i den andra revision så att vissa BMW Longlife-04 oljor är direkt olämpliga). Bland godkända BMW Longlife-12 FE finns bara 0W-30, vilket inte är överraskande om det ska vara FE olja (Fuel Efficiency) som är trenden alla bilmärken gått mot de senaste två decennnierna för att spara 2.36 droppar bensin per 100 mil. Men välj en olja som är BMW Longlife-12 FE märkt, så blir det garanterat rätt (då jag inte är helt säker vilken version av B47 som sitter i din 320d GT). Men skulle nog ändåså gjort som Johan B säger och kolla i instruktionsboken vad den säger. |
| Ok, tack för snabba svar! Kul att få svar direkt. | |
|
Hm, B47 har en övergångsperiod runt din årsmodell ungefär... Men en snabb koll i instruktionsboken ger dig svaret på om LL04 är godkänd. Personligen kör jag helst på olja som inte är utpräglad lågviskös bränslebesparande olja. Detta givet att man kan välja olja med lite högre varmviskositet enligt motortillverkarens rekommendationer, för att på så sätt få lite tjockare oljefilm som ger bättre mekaniskt skydd. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Att bmw gått på LL12 är nog endast för bränslebesparing och lägre co2. Dieslarna är ju annars inte godkända för 0w20 som bensinarna är, främst pågrund av bränsleinpädning i oljan vilket sker i mycket högre utsträckning än på en bensinmotor. En 0w30 har ofta en visko på 0w20 eller lägre innan service. Jag skulle kört på en LL04 olja. |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Är heller inte särskilt förtjust i dessa FE oljor (men BMW har varit tvungen att hoppa på tåget som alla bilmärken åker med numera där det bara står dunkar med 0W-15, 0W-16 och 0W-20 olja i godsvagnarna). Men är som sagt osäker på varför LL04 togs bort för just senaste revisionen av B47 och ingen annan dieselmotor (som tex B37). För alla andra dieselmotorer så uppges LL04 fungera alldeles utmärkt, utom just senaste revision av B47. Är det bara för att få bättre förbrukningsvärden, eller ligger det något mer bakom? Jag tror också det går bra men eftersom jag inte vet med säkerhet så vågar jag heller inte rekommendera LL04 till en nyare B47 (just på grund av bristande kunskap). Därför jag gillar bensinmotorerna, en LL01 täcker in i princip varenda bensinmotor (inklusive reliker som M10/M20/M30) och en LL04 täcker in i princip varenda bensinmotor inklusive de nya med partikelfilter. No fuzz - just pour in what you got! :-) |
|
På min X2:a är det motorn B47D20 och i instruktionsboken skall det vara när det är en diesel med avgaspartikelfilter olja LL-04 eller 12FE. Alternativa oljor till denna är (då med restriktion max 1 liter) ACEA C2 eller C3. Det står även att LL-12FE INTE skall användas i 25D, 35D, 40D samt 50D / Peter |
|
| Jag ringde Bavaria i Luleå och frågade om oljan. De använder Shell 0-30 LL 04 till min bil. | |
| Spontant känns det som att jag skulle vilja köra på en 5-40 LL04 olja. Svea c3. Gör jag bort mig då? | |
| Min mototkod är B47d20 iaf. | |
| Vad händer om jag byter viskositet på oljan från tex 0-30 till 0-40 eller 5-40? | |
|
Det händer inte så mycket, 0w är positivt på vinterhalvåret iom snabbare smörjning vid kallstarter. Det finns dock många 5w30 oljor som ligger i gränslandet att vara 0w. Jag skulle satsa på att byta med 1000 mil intervall då dagens EGR system ger mkt hög sotinlagring i oljan. 5w40 är overkill, enskilda motorer med hög bränsleinpädning typ VW och Mazda kan må bra av det men det är ovanligt på bmws dieslar. Förslag Länk |
|
|
Du får en tjockare och mer skyddande oljefilm när motorn är driftvarm. Nackdelen är att du får lite mindre lättflytande olja när den är kall (här måste du dock gå in och kolla exakta mätvärden för vissa oljor är "bredare" viskositetsmässigt än andra - dvs. kan vara tunnare när de är kalla samtidigt som de inte tunnas ut så mycket när de är varma) = något långsammare oljecirkulation vid kallstart och även något (väldigt lite) högre bränsleförbrukning pga. högre viskositet. Personligen föredrar jag lite tjockare oljefilm med bättre mekaniskt skydd än att spara någon centiliter drivmedel. De flesta 0W40-oljorna ligger förhållandevis nära att klassas som 5W30, men samtidigt brukar de flesta 0W40 (och 0W30)-oljorna ha äkta helsyntetiska basoljor (främst PAO) som gör dem bredare viskositetsmässigt och mer mekaniskt och termiskt stabila än de flesta 5W40-oljorna som brukar bestå av hydrocrackade högraffinerade mineraloljor (sk. Typ III). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Så Aral supertronic 0-40 kan vara ett bra val? Finns på 20 liters dunk för ca 1600:- | |
|
Det är Aral Supertronic 0W40 som jag har använt till mina bilar de senaste åren. Brukar kosta ca 115Euro plus 15-20 Euro i frakt hem till dörren för 20 liter, från tyska näthandlare. Den ligger dock relativt nära att klassas som SAE 5W30 och är gjord av äkta helsyntetisk PAO-basolja. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Nackdelen är väl att Araloljan inte längre är LL-04 godkänd eller har de ändrat sig igen. / Peter |
|
|
På senaste listan från BMW som jag såg, var den tillbaka som godkänd. De flesta tidigare godkända oljor försvann från LL04-listan i samband med att BMW skärpte vissa testkrav med hänsyn till nya motorer och då hann inte oljetillverkarna med att få sina oljor testade/licensierade - när detta skett kom de flesta oljor tillbaka på listan... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| LL04 klassningen går ju att kringå om man är lite insatt. Fuchs c3 pro 5w30 är LL04 klassad, går att få tag billigt här hemma också. 76kr litern på 20l dunk hittade jag på lokala smörjmedelsleverantören. | |
| När jag sedan byter olja (mellan ordinarie service), ska jag göra något, nollställa något eller liknande? | |
|
Nej, jag byter bara olja och filter och låter "räkneverket" ticka på - byter ungefär halvvägs in i serviceintervallet. Då får du inte "obalans" i servicehistoriken. Nackdelen är att bytet inte syns i datorn/servicehistoriken, men skriv ett papper och dokumentera vad du gjort (oljesort/volym/oljefilter etc. - jag brukar häfta fast locket till pappersförpackningen till filtret som "bevis" på mitt dokument) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.