|
|
|
|---|---|
|
Frågan är som rubriken lyder, vad har ni för olja i era M bilar. Själv har jag bmws egna 0w-30 som dom rekommenderade till min M5 F10 på bmw verkstad. Kan vara kul och se vad andra M ägare har i sina monster. Hittade på nätet Bmw M olja 10w-60, på bmw sa dom den var till M3, men på nätet står det passar till M5 och M6 också.. har vi n ån här som är duktig på olja? :) | |
|
Jag kör i min tidiga S62 motor Castrol 10W-60. Fullständigt namn och text nuförtiden är >>>>Castrol EDGE Supercar 10W-60 ( Fluid TITANIUM Technology, Stronger under pressure). Advanced full synthetic. Mvh Janne |
|
|
Valvoline synpower ///BMW - Was sonst! |
|
| Vaico 0W-40 i M2'an | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Kommer köra Aral Supertronic 0W-40 i M2:an och sen kör jag Castrol Edge Supercar 10W60 i M5:an och Z4M:en. |
|
Okej, verkar vara lite olika val, man vill ju ha rätt olja så det inte blir motorras.. Om jag förstår rätt så är det bättre med tex 0w-40 på sommaren än 0w-30? Om det blir varm sommar, så skadas väl inte bilen av 0w-30? |
|
|
Nu kan man ju tro en hel del utan att ha fakta på bordet s.a.s... Men kör du mycket på bana så kan en tjockare varmviskositet vara bättre för motorn.. Men 0W-30 oljor ger säkert ett tillräckligt bra skydd för din motor om det finns rekommendationer att använda den som alternativ, se bilhandboken för rätt val! En dylik olja brukar vara snabb på att få upp oljan och oljetrycket till toppen och det är aldrig fel! Jag kör min M5:a bara på sommarhalvåret och det innebär att jag inte har ångest för att köra på 10w-60 olja i min motor, trots att jag inte kör på bana.(min motor är känd för att dra lite olja och det bör t.ex. bli en något mindre oljeförbrukning med 10W-60). Min motor har inte rasat och den har gått över 27000mil nu ;) 10W-60 är för MIN motor det rekommenderade valet överlag när man frågar expertisen.. Mvh Janne. |
|
|
Jo...sedan har du en turbomotor...går inte riktigt att jämföra med gamla M-sugisar när det gäller oljeval. Är bra att få smörjning snabbt till bl.a. turbosarnas lager, vilket bör underlättas med en lite lägre kallviskositet. Mvh Janne. |
|
|
Skulle aldrig titta åt något med högre visko än 5w-40 till din F10 M5. Sen är det lite beroende på hur du använder bilen. Körs den bara sommarkörning? Då kan man gå på en 5w30 5w40. Här är tre stycken bra val. Länk Länk Länk |
|
| BMW 850 -91 och BMW M6 2008. Båda två 10w-60 | |
|
Jag tänkte köra på Castrol EDGE FST TITANIUM 10W-60 i S65an, tysk bil ska ha tysk olja. Levoil.de tänkte jag köpa på, någon som har ett bättre tips förutsatt att det är Castrol jag vill ha? |
|
|
Hej, Lånar tråden, jag ska göra extra oljebyte på Z4:an innan avställning. Kollade på nätet och fick fram Castrol EDGE Supercar 10W-60 och Original BMW M 10W-60, lite högt pris samt säljs enbart 1L flaskor. Har ni andra tips? Stod att det rymmer 5,5L olja är det inte 6,5L? |
|
|
Det är väl en S54B32... Länk --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Jag ska byta till hösten på min Z4M med S54B32 och köper som vanligt Castrol Edge Supercar 10W-60 (samma som nämns ovan). 5,5 liter går i som svar på MKN:s fråga. Obs! Amerikanska forum kan vara missvisande då de ofta blandar ihop enheten liter med quart. 5,5L motsvarar ca 6qt. Som svar på TS fråga om vilken olja bilen ska ha och motstridiga uppgifter på nätet. Själva M-betäckningen säger inte ett smack, det är endast motorkod som spelar roll för val av olja. Vid osäkerhet läs i bilens instruktionsbok. |
|
|
Har blivit härliga ner cabbade mil, blir bra och göra ett extra byte. Jag läste igenom instruktionsboken och Castrol oljan passar tydligen. Tack Yeddheng! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.