|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Tack för info steaman... Jag har bilen i en 2 bilars garagebox där jag är själv och behöver inte låsa den alls, jag skall nog testa så här under hösten eller så fort bilen varnar för urladdat batteri... Om och när jag gör det kommer jag att återkomma hit och skriva om hur jag gjorde och hur det blev så fler kan dra nytta av det... Alla Ni övriga som läser detta kan gärna komma med Era erfarenheter om hur Ni gjorde/gör på en liknande bil som min... |
|
|
Ok 9år gammalt. Då känns läget annorlunda. Egentligen är det ju nytt batteri som gäller när ett 9 år gammalt batteri börjar bli dåligt. Då hade jag nog inte registrerat batteriet igen som jag sa tidigare, utan bara laddat det och stoppat tillbaka. Men det lär inte hålla jättebra. Nytt batteri till F11 behöver inte bli så dyrt. Hjälpte en kompis att beställa ett Banner 105Ah till hans 535d F11. Gick på 215 euro inkl frakt från Tyskland. Johan B, batterigurun, kan inte du kommentera ;-) Mvh Ola Mina bilar: Länk Min webshop: Länk |
|
|
OK, jag förstår :-). Oj, det var jättebilligt, den jag har i min bil har konstigt nog bara 80Ah, trodde att den skulle vara över 100Ah. Jag hade inte vågat köpa själv, kommer att beställa hos BMW och det lär kosta mellan 5-6000kr med allt (därför vill jag förlänga livslängden på den om det går och kanske klarar jag mig med bara ett batteri till). Tråkigt att du inte bor närmare mig i Skåne annars hade jag kommit till dig att registrera och koda :-). |
|
|
OlaO, nja - batteriguru är jag definitivt inte, men jag försöker lära mig mer om ämnet... ;) De flesta verkstäder kan koda eller programmera in ett batteribyte i en modern BMW för en liten slant, inte bara BMW-verkstäder... Personligen tycker jag att det är sinnessjukt mycket pengar att betala 5-6000 kr för ett startbatteri hos BMW (eller Mercedes/Volvo etc.), när du kan köpa ett högkvalitetsbatteri som Exide, Varta, Banner, Bosch etc. för kanske 1300-1500 kr inklusive frakt till Sverige. Här tänkte jag inhandla nästa batteri till Mercan - håller på och gör lite "experiment" med laddning och mätningar för att se om det går att livstidsförlänga det batteri jag har, men är i ärlighetens namn inställd på att det blir ett nytt batteri i närtid till den bilen. Länk Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| OK Johan B, tack för info, skall fundera på saken :-). | |
|
Säg att du får hem ett 80Ah batteri, om det nu ska vara det i bilen, för 1500 kr. Sen köper du en Unicarsscan och appen Bimmerlink. Då är du uppe i 2500 kr och har ett nytt batteri samt ett bra diagnosverktyg i telefonen. Eller som Johan säger och åker till närmaste verkstad och låter de registrera det. De tar kanske 500kr eller liknande. Mvh Ola Mina bilar: Länk Min webshop: Länk |
|
|
OK Ola, om någon annan verkstad tar bara 500kr för det då är det inte farligt men har läst i olika forum att det gäller att göra allt rätt annars förstörs batteriet redan efter 2-3år... Jag hade inte vågat att köpa utrustning och göra det själv med tanke på att jag kan knappt meka med bilar, utom att lyfta ut ett batteri och ladda den på balkongen och sen montera tillbaka den samt att skifta mellan vinter-sommar-vinter hjul och fylla på lite olika vätskor vid behov, OK kanske byta någon enstaka lampa också :-). Jag har fram tills nu haft bilen hos BMW på alla service för att jag är så rädd om den med tanke på vad den har kostat, speciellt nu när man har varit arbetslös i flera år och bara jobbat säsongsmässigt så vill jag att den skall funka som den skall i många år till för jag har inte råd med annan bil... |
|
|
Allt rätt är att sätta in ett nytt batteri och registrera det. Konstigare än så är det inte. Att registrera med Bimmerlink är inte svårare än att byta kanal på TV:n. Kolla bild 3 är, det är från min e61: Länk Man ser även där vilken storlek och typ av batteri bilen är kodad för vilket kan vara viktigt. Inte helt ovanligt när man köper beggad bil att någon monterat "fel" sorts batteri. Och då blir livslängden inte bra. Mvh Ola Mina bilar: Länk Min webshop: Länk |
|
| OK Ola, inte omöjligt att jag köper en sådan om jag skulle bestämma mig, hoppas batteriet håller i 2-3 år till minst :-)... | |
|
Då man köper en äldre bil och misstänker att batteriet börjar bli till åren så brukar jag tänka så här. Är det troligt att jag kommer att behöva byta batteriet före jag säljer den? Om svaret är ja så byter jag direkt så att det är jag som får nyttja det nya batteriet och inte nästa ägare. Erfarenheten är annars att jag blir tvungen att byta batteri strax före försäljning av bilen. |
|
|
Allltså batteri för 5-6000kr... det är ju ingenting som mig veterligen kan skadas om man köper ett annat batteri än från BMW - är ju samma grejer. Du kan ju köpa nytt batteri var 3e år och strunta i att programmera in det till samma kostnad som att köpa på BMW var 10e år... Sen so OlaO skrive - det är inte svårt att koda in ett nytt själv. Mitt tips, beställ OlaOs grejer - du har tjänat igen det på direkten. Har själv köpt av han och det funkar bra |
|
| OK, jag förstår, jag tänkte ha bilen i många år till, har inte råd att byta många år framåt... | |
| Men det är ju samma kostnad som att vi byta på BMW var 10e år.. sen säger jag inte att det är optimalt att byta batteris var 3e år. Bättre att köpa utrustning, byta själv till 1/3 av kostnaden som de tar på BMW. | |
|
Jag skulle aldrig köpa ett batteri på märkesverkstad och heller inte betala för batteiibyte.Köp samma formfaktor och att batteri med samma energiinnehåll (Ah) så är det ju lätt fixat. |
|
|
Helt rätt steaman. Summa summarum: 9 år gammalt batteri. Byt. Leta bäst man kan efter pris på nätet. Kolla vad bilen är kodad för storlek. Registrera in, ev koda om man byter Ah. Åk 9 år till. "I have spoken." ;-) Mina bilar: Länk Min webshop: Länk |
|
| Tack för alla tips :-). | |
|
Det är dags att ställa på min E86:a. Jag har fortfarande originalbatteriet i så det är 14 år gammalt. Då känns det som det är dags att investera i ett nytt. Jag har ett 70 AH som är ett icke AGM (tror jag). Jag antar att jag inte behöver koda in eller registrera detta även om jag byter storlek. Bilen Länk |
|
|
Byter du kapacitet på batteriet (Ah) så bör du definitivt koda in det. Bilen laddar batteriet med en ström som är anpassad till batteritypen, kapaciteten och åldern på batteriet. När ett bilbatteri åldras kan det inte laddas lika effektivt och därför sänks laddningsströmmen, och när du sätter i ett nytt batteri måste du då koda in storlek typ och ålder så att DME åter laddar batteriet med rätt strömstyrka. DME övervakar batteriets prestanda och baserar laddningsrutinerna kring detta. Om du hoppar över registreringen av det nya batteriet kommer Batteriets livslängd att förkortas eftersom det inte laddas optimalt. |
|
|
Har bilen IBS, vilket en Z4 07 sannolikt har så ska det registreras batteribyte. Byter du kapacitet eller typ på det så ska detta kodas in precis som steaman säger. Inget allvarligt händer om man struntar i det men livslängden på batteriet reduceras. Mvh Ola Mina bilar: Länk Min webshop: Länk |
|
|
Förutom att livslängden förkortas hos batteriet om man inte registrerar/kodar in bytet, kan man få ett konstigt beteende hos bilen där IBS-systemet kan prioritera bort vissa el-funktioner då systemet (felaktigt) tror att det nya batteriet är gammalt och slitet. Byter du typ av batteri måste du koda in bytet, eftersom laddkurvorna inte ser likadana ut för AGM- och vanliga "våta" batterierer. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.