|
|
|
|---|---|
|
Jag har alldeles nyss köpt en 325 coupé -07. Bägge nycklarna funkar inte att öppna via fjärren. Kan man byta batterierna i dom och hur gör man? Jag kan inte se att det finns någon batterilucka. Mvh Alf Nyman | |
|
Hej, Nycklarna har möjligen sådana där batterier som "fjärr laddas" via en slinga vid tändningslåset? Går att byta, men kanske lite knepigare än bara ett vanligt byte av knappcell. Prova sökfunktionen [Sök inlägg] högst upp här och skriv t ex "batteri NEAR nyckel". Kan nog leda till något användbart. Om det nu bara är fel på (båda) nycklarna, vilket det väl egentligen inte borde vara om förre ägaren brytt sig det minsta. Men någonstans måste du ju börja. /Lennart |
|
|
Om det den typen av nyckel som laddas induktivt, kan du använda stationen till en laddbar tandborste - lägg nyckeln på/vid "laddtappen" (där man sätter tandborsten) och låt den ligga där över natten. Det funkade klockrent när batteriet blev svagt i nyckeln till E39:an. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för tipset. Jag skall, prova detta. Mvh Alf |
|
|
Funkar tandborstalddare på riktigt? Funkar i så fall även en modern trådlös mobilladdare - QIladdare? /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
Tandborstladdaren funkade till E39:ans nycklar. Då fanns inte trådlösa mobilladdare, så det har jag inte testat, men det är inte omöjligt... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tandborstladdare funkar utmärkt till både E38 och 39, brukar tejpa fast dom över natten. Ska prova E31 i sommar. Mvh Asken |
|
|
E38 och E39 är väl ungeför samma nyckelgeneration som E46? Har precis lagt min ena E46 "diamantnyckel" på laddning med tandborstladdaren. Hur märkte ni egentluign att det funkade och att det inte bara var placebo? Mätte ni batterispäning i nyckeln? Märkbar skillnad i räckvidd före och efter laddning? Håller tummarna för att det funkar, då min E46a rullar lite för lite för nycklarnas bästa, särskilt vintertid då underhållsladdning även av nyckel vore bra. /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
Räckvidden ökade markant efter laddning vid induktiva laddaren till tandborsten. Nyckelladdningen i bilen fungerar på likadant sätt. Om nycklarna är väldigt gamla kanske de inte vill ta laddning längre och då står man inför att byta batteriet i nyckeln eller byta nyckel. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Två olika modeller av nycklar för E9x?: Länk |
|
|
Ja --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Tack för alla tips. Tyvärr funkade inte detta på mina nycklar. Det är ju en annan sort på nyckel som stoppar in hela enheten i i strumentpanelen. Det slutade med att jag var t u gen att beställa en helt ny via BMW Mölndal Mvh Alf |
|
|
OK, hur länge laddade ni på med tandborstladdaren, över natten? flera dygn? Är den sortens laddning starkare eller svagare än bilens? Funkar även modernare QI-laddning - laddplatta för modern mobil? /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
Nu när tråden kom upp började jag ladda om de nycklar jag har till bilarna, blev att jag glömde bort dom i laddaren så 2 dygn per nyckel men det räcker nog över natten:) Mvh Asken |
|
|
Jag laddade över natten - det räckte i mitt fall. Om den är svagare eller starkare än laddaren i bilen har jag ingen aning om, vet bara att tandborsteladdare funkar på nycklarna. Trådlös mobil-laddare kan funka - testa och rapportera av här! ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Provade med reservnyckeln på trådlös laddare. Det är knappt mätbart, men det laddar nog lite. Efter ca en timme visar det att den laddat 5 mAh på 14 minuter. Länk Blinkar fram 0,02A ungefär varannan sekund. Länk --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.