AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
919

Felsöka momentomvandlare 520D 2010

Hej,

Har någon några bra tips på hur man felksöker en momentomvandlare.
Kan man använda sig av ISTA eller INPA?

Bilen går väldigt ryckigt på låga varv och laster.
Vandrar upp och ner ca 200rpm
Visa användare
423
Pajala
E60 525ia M-Sport -04
Leta efter andra fel först, typ EGR eller läcka någonstans.
Jag har kört ett sk. "Air-mass system test" med ISTA och det gav inga värden utanför gränserna.

Skapade en tråd i ett annat forum så jag är lat och länkar till det.
Länk

Är detta ett typiskt syndrom på en momentomvandlare som börjar ge upp.
Bilen har gått 38000mil
Visa användare
423
Pajala
E60 525ia M-Sport -04
Det är ytterst ovanligt att momentomvandlare far, tidiga E60 dieslar hade problem med detta, jag har faktiskt själv bytt på min E60 525 bensin för två år sedan, den började vandra lite upp och ned när man körde och när den inte var belastad, däremot var det vanligt att spjällhusen eller luftläckor kunde skapa samma fenomen, även läckage vid spridare eller just felaktiga spridare.

Jag skulle verkligen felsöka allt annat innan man byter momentomvandlaren, folk har bytt olja/filter i lådan och då har fenomenet försvunnit.
Nej man vill ju inte byta något i onödan.
Det känns inte som misständningar när den börjar pendla upp och ner i varv. Det känns mjukare på något vis

Bilen har ju ändå gått modiga 38k mil så det vore ju konstigt om något automatlådan börjar bli slitet.
Någon som har nån erfarenhet av denna produkt till felsökningssyfte?

Länk
Hej,

Kan hålla med om att 38k kan var skäl nog för att prova det mirakelmedlet. Om inte annat så bara för att, som du skriver, komma lite närmare en diagnos.

Fast det är nog inte bara bara att få in medlet i lådan. Alla BMW:s automatlådor, som jag känner till (vilket i o f s inte säger så mycket) fylls på underifrån med motorn igång.

Men om vx-lådsoljan inte blivit bytt på länge (eller till fel kvalitet - sånt händer), skulle ju ett byte kanske vara första åtgärd? Eller kanske bara kolla nivån?

/Lennart
Visa användare
423
Pajala
E60 525ia M-Sport -04
Ja, man fyller upp lådan när motorn är igång, man går efter temperaturen i lådan för att få rätt nivå, det finns ingen nivåplugg utan egentligen bara en påfyllningsplugg.

ZF lådor brukar man vänta tills temperaturen är på 30-40 grader C.

Man fyller upp lådan så det kommer ut från hålet, startar bilen, fyller upp igen tills det börjar komma ut från påfyllningshålet, växlar igenom alla växlar som går, ca 3 sekunder i varje läge, kommer ingen olja ut från påfyllningen så toppa snabbt upp tills det börjar rinna igen, det ska småstrila lite hela tiden eftersom oljan värms upp och expanderar.

35 grader är en bra punkt att dra dit pluggen,
En fylligare beskrivning från mekartips. Där finns också byte av olja (och kanske filter också?).

Länk

/Lennart
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Det troliga är att den slirar på lamellerna i lock up läge.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.