AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
3.359

Funderar på en Tesla S

Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

Hej,

Funderar på att beställa en Tesla s (den billigaste S varianten). Främst för att den har ett bra förmånsvärde i förhållande till prestandan. Förmånsvärdet är ca 6500kr brutto, mot X5:an som jag idag betalar ca 12k för.

Skall provköra på fredag och troligtvis beställa en då, leverans Q1 2022 den "nya" modellen. Nu till min fråga. Utrustningslistan är minst sagt svag det finns kanske 3-4val att göra (2st om du räknar bort fälgar och färger). Finns det några andra val som går att göra som inte står med på hemsidan?

Minst sagt ny när det gäller Tesla.

Tack.
Finns inga andra val att göra än de på hemsidan i dagsläget. Det kan komma förändringar fram till bilen produceras. Oklart om standarddäcken klarar 320 km/h.
Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

Tack. Versionen jag väljer gör bara 250km/h.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Tillval kan bli tillgängliga i efterhand också vid programuppdateringar. Så det kan dyka upp mer saker men då kan man ta ställning till det då.

Jag hade inte betalat för självkörning, det fungerar inte särskilt bra.
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Slippy,
Tesla fungerar lite annorlunda. Förr fanns det mängder med tillval. Skinnklädsel, ultra-hifi ljud, luftfjädring, vinterpaket med rattvärme och stolvärme bak, panoramatak, elbaklucka och lite annat. Så det finns äldre Model S med tygklädsel, stålfjädring, manuell baklucka osv. Men inga nya.

Sen 2018 någon gång så ingår allt ovan i grundutrustningen. Är svinbra för förmånsvärdet. Nu har de dock tagit bort panoramataket och ersatt det med ej öppningsbart glastak istället. Allt annat ingår. Tillsammans med backkamera, navigation, förarstol med minne, adaptiv farthållare och annat som brukar kosta en hel del extra på en BMW.

Däremot finns det inte matrix-strålkastare, night vision, HUD. soft close, fyrhjulsstyrning, massage i stolarna osv. Den där "ultimate edition"-nivån kan du aldrig få på en Tesla.

Det enda du kan välja är egentligen lack, inredningsfärg och fälgar. Ja, och "full självkörning" som inte är full självkörning utan ett geschäft som du inte bör köpa om du inte är extremt teknikintresserad och tycker det är roligt med gadgets.

Anledningen till detta är att fabriken ska kunna bygga bilar på känn utan att bilen är beställd av någon. De bygger bilar så fort de kan och sen matchas de till kunder. T ex om du beställer en röd med vit inredning och 21" fälgar så kanske det redan står en sån på båten över Atlanten eller finns stående i Holland. Då får du den och slipper vänta på att den ska få en slot i fabriken och byggas enligt dina specifika önskemål.

Det är väl vad det är. Det är väl en av anledningarna till att många Teslor folieras. En Tesla är den andra lik liksom. Så vill man vara lite "unik" så får man fixa det själv efteråt med foliering, fälgar...

Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

Tack Verdi.

Det blev en Tesla s helt utan tillval. Att försöka se en bil innan beställning var omöjligt tydligen, kunde fått prova en Tesla 3 vad jag nu skall med den till.
Säljaren var knappt mer hjälpsam, beställde en på nätet. Lite ovanlig upplevelse som jag inte gillade, men beställde ändå.

AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Grattis till fosilfritt körning
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Det bli bra Slippy. Du har ju redan en i3 och vet hur det är att köra på el. En Tesla är bara ännu mer direkt. Tycker en S ligger stadigt på vägen också. Lite vevig styrning dock. Mer Mercedes än BMW. Men den kränger inte så mycket. Har en 1-serie med M-chassi som lånebil just nu och den är faktiskt vingligare. Däremot är dämpningen på ettan bättre faktiskt. Min S går hårdare över ojämnheter och man känner mer av vägen. Dock är det en ny förbättrad luftfjädring på nyare S. Min är från 2018 och fyller 3 år i september.
St
504
Stockholm-1
340i Touring
I3s
Är det inte segt att sitt på plastsäten?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Vad tror du täckfärgen på skinnet i BMW består av?

Numera försöker ju inte ens BMW sälja skinn utan säljer >90% sensatec. Dvs 100% plast.
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Ja precis. Krävs väldigt exklusiva och känsliga läderklädslar för att få något som andas bättre än plast. Är faktiskt väldigt förtjust i plastklädseln i min S. Väldigt mjuk och skön jämfört med de flesta läderklädslar.
St
504
Stockholm-1
340i Touring
I3s
Bra poäng. Dakota har konstgjorda mtrl som finish, precis som en LV väska. Man bör ta Marino eller Nappa om man ska ha bätre. Men går inte att komma ifrån att Tesla är 100 % plast
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
et jag saknar är läderdoften. Däremot svettades jag klart mycket mer i svart Dakota och jag tycker både utseende och känsla är helt ok.

Har naturlädret i vår i3:a och det ger en annan känsla just doftmässigt. Men det är hårdare och stelare.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det som skiljer är egentligen bara vad som ytfinishen har målats på. I läderklädsel är det trots allt läder, i Sensatec/Tesla är även det materialet syntetiskt. Vissa läderklädslar består av ett material där man hackat upp läder och sen pressat det till ett material som man kallar läderklädsel. Hur naturligt är det egentligen? Vad gäller ytfinish är min Teslaklädsel mjukare och trevligare att sitta på än det "äkta" Dakotalädret jag har i 3-serien. Svettighetsmässigt är det ganska dött lopp.

Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Jag har den vita klädseln och den är klart svalare än en svart klädsel nu när det är soligt. Vitt drar inte åt sig lika mycket värme.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.