|
|
|
|---|---|
|
Har en E90 325i med N53 där ABS höger bak inte registrerar någon hastighet (0km/h oavsett vad den faktiska hastigheten är). Testade byta givare men gav ingen effekt. Har även testat att reseta hela systemet. Har en felkod på ABS-pump Kontaktfel, kan det orsaka felet? Kan man ha ett kabelbrott mellan givare och pump eller är det pumpen som är trasig? Om vi säger att ABS-ringen skulle vara sprucken eller likande borde man få värden som dock är felaktiga? Mvh Albin | |
|
E90 finns med 2 olika system för avläsning av hjulhastighet. Dels tandat ring/nav eller läser på hjullagret.... Vet inte vilken variant du har... /Kent |
|
| Det är en tandad abs-ring och givaren läser ovanifrån på denna ring, alltså inte på (jämte) hjullagret. | |
|
Felkoder? Live-data när hjulet snurrar? Kabelbrott är inte osannolikt, men det går ju att mäta sig till. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
5DC6 - Rotatationsriktning hjul höger bak (intermittent) 5DF0 - Hydralpump (intermittent) 5DF1 - Hydralpump, kontaktfel pumpmotor (intermittent) Livedata: Speedsensor framaxel båda sidor korrekt, vänster bak korrekt, höger bak gav 0km/h. |
|
| Plåtringen med 'tänderna' brukar rosta sönder på E90. Om den trillat av kan det bli 0 hastighet.. Kan vara värt att kolla. | |
| Ja jag funderade kring det men jag tänkte att det borde bli något värde fram till där ringen är dålig, för den visade nämligen konstant 0. Men det kanske är så att den kan ge 0 konstant även där ringen inte är sönder? Ringen såg fin ut men kan ju vara så att man inte ser sprickan. | |
| Jag hade konstant 0km/h hö.fram och då var det kabelbrott som orsakade det. | |
| Vart var det kabelbrott någonstans? | |
|
Bytte givare utan resultat, bytte drivaxel (ny med krans) Då funkade det. Drivaxeln var mycket rostig och kransen svälld till oval form. Det är inte kransen som ger signal egentligen, utan axeln, kransen är rostfri och bryter signalen mellan varje hack, rostfritt är ju inte magnetiskt. |
|
| Mitt kabelbrott var en bra bit upp, dvs på "huvudkabeln", inte på bytbara givarkabeln. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.