|
|
|
|---|---|
|
Igår kväll när jag skulle parkera hemma och kliva ut ur bilen så gick det inte att öppna förardörren. Det var som att förardörren hade gått i baklås. Efter ett tag gick det däremot att komma ut ur bilen. Provade idag igen och blev återigen inlåst. Låspinnen i dörren går upp och ner som den ska, men både innerhandtaget och ytterhandtaget är ”döda”. När det inte gick att öppna inifrån så öppnade jag sidorutan och försökte öppna genom att använda handtaget utifrån, vilket inte gick det heller. Det slutade med att jag fick ta mig över till främre passargerarsätet och öppna den dörren istället, vilket fungerade. Sedan använde jag centrallåset och låste bilen. Provade främre dörren som inte fungerade att öppna initialt, men provade att låsa/låsa upp några gånger och sedan kunde jag även öppna förardörren, men såhär kan jag förstås inte ha det och särskilt inte i samband med kommande besiktningen. Är det någon som vet mer om detta och vad som kan ligga bakom detta samt vad man ev. själv kan göra som inte är alltför avancerat? | |
| Kolla så att det inte är själva actuatorn som spökar i dörren. | |
|
Eftersom pinnen rör sig, fungerar låsmotorn, actuatorn. Men något i låset rör sig inte som det skall. Egentligen låter det som korrosion/brist på smörjning någonstans, då låset ju funkar ibland. En riktig fix kräver nog en urmontering och okulärbesiktning av låset, men snabbfix skulle ju kunna vara att spraya WD40 mot låset från alla håll du kommer åt. /Lennart |
|
| Tack för svaren. Här kommer ett sent inlägg i frågan, men för ev. framtida sökningar i samma ämne så sprayade jag WD40 där jag kunde komma åt och så inaktiverade jag automatisk dörrlås i samband med avfärd. Problemet har inte återkommit sedan dess. | |
|
Återkoppling och avslutande är det syre som ger forumet liv. Så tack för den! Skönt att det löste sig! /Lennart |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.