AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.576

Tanklock stängs inte (E61 LCi)

St
15
Stolpen
E61 520d -08
Hej igen,

Jag har funderat ett tag men förstår inte vad som är fel, "klickfunktionen" till mitt tanklock fungerar inte längre, alltså själva klicket när man stänger locket så den håller sig inne. Hur fungerar denna mekanism och hur kan jag lösa det? Utbytbar del? Låser jag bilen när jag håller in tanklocket så stannar det så och öppnar så fort jag låser upp så har inte med det att göra, men hur löser jag enklast detta problem?

Mvh
Emil :)
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Samma problem på min E87, vad jag förstår så är den inbyggda "klickmekanismen" trasig.

Det är alltså del #2 på min E87 som måste bytas
Länk

Vet inte om det är likadan konstruktion på E61 LCI, men om det är det så ska du nog förebereda dig för att hela det där plastskräpet behöver bytas.

Orkar inte själv riva ned halva bakskärmen för det, kommer att lämna in det och få det åtgärdat.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Stolpen : Löste du problemet med tanklocket och isåfall vad var lösningen?
St
15
Stolpen
E61 520d -08
Det var så enkelt som att den där plaststoppet bakom locket hade gett med sig. Den var bara att dra ut och peta in en ny 😊 kan fixa artikelnummer om du behöver det!
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nice det var så enkelt!

Jag ser nu att det inte är samma konstruktion på min E87 som på din E61 LCI.

Är övertygad om att det var endast detalj #3 i skissen nedan (51 17 8 228 939) du behövde byta för att fixa detta:
Länk

Den där buffer ejector brukar fjanta sig (på de modeller som har denna konstruktion). Jag trodde detta var felet på min E87, men konstruktionen är annorlunda här och har inte denna buffer ejector så jag måste byta HELA insatsen (detalj #2 i skissen nedan) och för det behöver man riva bort insidan av bakskärmen och lite mer.
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.