AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
812

N53 Problem med misständning cyl 6 efter motortvätt 2E35

Visa användare
70
Grönvall
Tesla Model 3 -21
325i Touring -10
VW T2 Bay -68
Hej, gjorde en försiktig motortvätt igår kväll med vatten och svamp. Idag ett par mil senare började motorn gå ojämt och misstända. Väl hemma när jag kopplat in datorn med INPA får jag felkoder

2E35 Injection valve cylinder 6, input signal
3104 Uneven running, stratified charge operation

Vad jag kan se när jag tagit av all plast så ser allt helt torrt ut. Jag har tagit ur tändspolar och tändstift, tändstift 6 är blött. Jag har bytt plats på tändstift och spolar men motor går precis lika. Fortfarande felkod på cylinder 6.

Vad missar jag?
Om spridaren vore kass borde inte tändstiftet vara så blött, den kan ju iof läcka men det borde inte hända efter en motortvätt. Känns kanske mest som fel i kablage men jag hittar inget tokigt där.
An
436
AnderZ007
530iA-08 N53.272 hk.
CLA220 -20
Jag har haft problem med en läckande spridare.
Stiftet var helt blött. Bytte alla spridarna till senaste/sista generationen.
Mycket att läsa om du söker. Med all sannolikhet har du spridare från 2010 nåt om de inte är bytta.
Senaste generationen, tror det var 2012, är "säkra".

Visa användare
70
Grönvall
Tesla Model 3 -21
325i Touring -10
VW T2 Bay -68
Det stämmer att jag har äldre spridare där, jag bytte till i ex 11 på cylinder 123 för något år sedan, så det kvarstår index 2/7 på 456, men jag tycker det är konstigt att det går från att fungera perfekt ena dagen till att inte fungera alls på den cylindern efter en motortvätt. Problemet märktes också efter ett par mil, så motorn var varm när cylinder 6 helt försvann. Jag säger helt försvann för att det känns som den inte tänder alls på den cylindern. Tack för svar, vad kan det mer vara?
Ma
1.342
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Även om det ser ut att finnas ett samband mellan motortvätt och dålig spridare, är det inte alls säkert att det är så. Jag tror slangen varnat för sådana slutsatser.

(minns när leverantören av TV-kanaler hade uppdaterat och bytt plats på kanalerna. TV:n hade ingen signal förstås och jag gjorde som man skulle, ny kanalsökning och mycket annat, inget hjälpte och jag gav upp. sedan kom en reparatör hit och upptäckte enkelt att antennförstärkaren gett upp - samma dag. Vad är oddsen för det? samma sak som du fast tvärtom.)
Visa användare
70
Grönvall
Tesla Model 3 -21
325i Touring -10
VW T2 Bay -68
Tog två av de gamla spridarna som jag bytt ut förut plus ny packning och bytte spridare i cylinder 4 och 6, eftersom båda två hade väldigt sviktande värden i INPA.
Länk

Mätte även upp kablage mellan spridare+tändspole och DME och det såg bra ut. Satt ihop och startade, allt fungerar som det ska. Skönt! Nu ska jag beställa hem tre nya index 11 så är alla sex index 11 sen.
Samband eller inte vågar jag inte svara på, men mystiskt är det i alla fall! Som när jag bytte startbatteri och en xenonlampa gav upp, utan tidigare tecken på åldrande...
Ma
1.342
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
mystiskt är ordet sa Bull, men fint att det löste sig!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.