|
|
|
|---|---|
|
Smaken är naturligvis olika och med åldern får vi olika preferenser. Men: Att kolla på BMWs hemsida anno 2021 är smått deprimerande. 2-serien som kunde vara vilken japansk eller koreansk modell som helst, en "gran coupe" (Vad står "Gran" för?) som ser ut som en mercedes men med BMWns löjliga grill. 3- serien är väl ok, men får sin beskärda del av pressveck från Bangles era. Men känns ganska trist vid det här laget. 4-serien skaplig, men åter igen med pressveck och Biltema-smak i styling. Den eldrivna varianten med sin nos är direkt plågsam att titta på. 5- serien. Skaplig men förändringarna sedan 2010 är närmast marginella - lite extra styling. Men 5-serien är ju så vanlig numera att den blivit osynlig. I synnerhet när det finns så få färger på bilen gör den ju tråkig utan att den är tråkig. 7-serien stämmer mer med vad den ska vara. Där är designen ändå återhållen. Att gå vidare på X-serien och recensera.. nä det får någon annan göra. Vad som är positivt är att det finns ett gemensamt formspråk för X modellerna Så vad tycker jag har hänt med BMW de senaste 20 åren? BMW har blivit en vanligare bilmodell för alla segment. Prismässigt har fler råd att köpa en BMW men segmentet har andra (jag menar lägre) krav på bilarna. BMWs största marknader är inte de europeiska. Det syns i formspråket gissar jag. De i mitt tycke vulgära överdrivna formerna i detaljerna gör att helheten och proportioerna går förlorade. BMWs paradgren var "understated". Formspråket var återhållet men "leveransen" desto mer. Naturligvis är BMW en bättre bil idag på många sätt, men bilar och bilmärken bär ett arv som är extremt värdefullt inte minst för BMW. Jag menar att BMW tappar bort sig i nästan alla modeller. Är jag konservativ eller finns det någon poäng här? | |
|
Ja den "dissningen" ger jag inte mycket för. Jo på EN punkt håller jag helt med dig och det är på 2-serie GC. En för mig verkligen FUL bil och dessutom undrar jag vad den fyller för behov, men man har ju sett någon på gatan så någon verkar den ju ändå tilltalat. För övrigt har jag helt motsatta åsikter och känslor än vad du har. 5-serien är klart snyggare, så även 3-serien och inte minst X-modellerna med X3 och X5 (X4 och X6 har jag aldrig gillat). M-modellerna tog du inte upp men man kan ju säga att de ligger under treorna och femmorna). Men tar du ex vis en X5 G05 och jämför den mot en X5 E70 eller för den delen även en F15 så är den vida snyggare tycker jag i dagens modell. Så även en 5-serie G30/31 mot F10/11 (även om den var riktigt lyckad när den kom). E60/61 gillade jag skarpt när de var nya men dagens formspråk tilltalar mig oändligt mycket mera. Ja nya 1-serien nämnde du inte men den tilltalar mig inte heller och likaså inte nya 7-serien, men den är ju en perifer modell. Men intressant inlägg. De stora njurarna vinner dock med tiden, så även på nya M3, som är mycket snyggare för mig än "gamla" M3/M4. /Anders |
|
|
De där stora grillarna är väl lite löjeväckande dock. Jag mötte en BMW, måste ha varit en 7-serie, i helgen och började nästan skratta över den groteska grillen. Grillen var nästan större än bilen. Tycker fronten på nya M3 ser ut som på en myrslok. Är lite Hyundai över den. Länk |
|
|
Tala inte illa om Huyndai, deras bilar är snyggare ur många vinklar än BMW numera ;-) Länk Länk Länk Länk |
|
|
Dom stora grillarna på vissa modeller är rent löjeväckande men blir väl till slut nån vanesak som man inte tänker på. Jag blev nästan mer "upprörd" när jag såg en ny etta i nåt basutförande för nån dag sen. Så otroligt trist och intetsägande, vilken asiat som helst har bättre design än den där. Hade jag inte sett den framifrån hade jag aldrig ens fattat att det var en BMW. |
|
|
Vadå det ser väl jättesnyggt ut? Länk Länk |
|
![]() 308 BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07 Audi A2 1.4tdi (90hk) -04 Volkswagen Transporter T6 -16 |
Det ironiska med de stora grillarna är att de är alldeles för stora för det behov dagens bilar har av kylning och man har därför behövt utveckla teknik som tekniskt minskar grillens storlek utan att det syns. Tänk om man istället hade anpassat designen efter tekniken och istället anpassat njurarna mer likt E31 eller Z1. De nya i-bilarna än värre som verkligen inte behöver några luftinsläpp och där grillen ser ut som om någon målat en mun med läppstift i pannan.. |
|
i3 & 2 serie GC, är inte, och kommer aldrig att vara en BMW, dom råkar bara vara tillverkade av BMW... Fruktansvärda ursäkter till "bilar" |
|
|
Ja här pratar vi ju liten grill Länk /Anders |
|
|
Länken till Hyundais sida bjöd ju på ett par goda skratt. "dynamiska hjulhus" vad f-n är ett dynamiskt hjulhus för nåt..??? Och alldeles oavsett "dynamiska hjulhus" - jag håller tyvärr med trådskaparen om att BMW gått vilse i sin nuvarande design med groteska grillar.. |
|
|
Dynamisk = rörlig... Är det när skärmkanterna börjar lossna? ;) Håller med om att groteskt stora grillar ser helt sjukt ut, särskilt på små bilar som 1-3-serien. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Kan inte säga att jag är helt tillfreds med de nya grillarna på vissa modeller. Men att BMW gör fula bilar så fort de kommer ut med nya modeller har väl varit det vanliga mantrat på detta forum de senaste 20 åren. Jag minns när e60 kom ut, ojojoj det var inte nådigt här då. | |
|
Rolig diskussion här! Vad jag saknar är en stramare BMW profil i ordets bemärkelse, där man inte ramlar in fällorna med "strålkastare som örnögon" eller E60 design som inte har någon klangbotten från tidigare modeller. Om 5 serien trots allt bär spår av föregångaren (med det bekanta undantaget E60) så blir modellen profilerad och igenkännbar - utan att slänga på ännu större grillar eller ännu mera "dynamiska" veck över hela bilen som precis alla andra tillverkare gör. Idag är begrepp som mode och trend något som på gott och ont har väldigt stor inflytande. Just därför måste BMW våga gå emot strömmen eller pröva grepp som man tappat bort. Att bygga bilar som "x-gruppen vill ha" är en sak. Att bygga bilar som BMW själva känner igen sig i är mycket modigare. |
|
|
Jämför gärna en X5 G05 med en X5 E53, vilken är snyggast ? :) /Anders |
|
| Häller med om mycket men inte allt. BMW har fått mycket och ibland berättigad kritik för de alltför stora grillarna. Märkligt nog har jag inte sett någon sådan kritik mot Audi och Lexus som har ännu större grillar. Utan att veta kan jag tänka mig att det kommit från kundundersökningar där man vill ha något mer påtagligt (läs flytta på dig, här kommer jag) att synas i framförvarandes backspegel. Att BMW har blivit en billigare bil förstår jag inte. 2015 gjorde jag misstaget att köpa en ny Ford Mondeo. Extrautrustad gick den på 325 000 kr. 2017 insåg jag att det jag egentligen ville ha var en 5 serie och köpte då den nya 530D, tämligen sparsamt utrustad för 650 000 kr, alltså precis dubbelt så mycket som Forden. Kan dock hålla med om att stylingmässigt har BMW tappat mot framförallt Mercedes. Dock uppskattar jag att 5 serien utvecklas snarare än revolutionersa, medans andra modeller är mindre lyckade. På Top Gear sa man att BMW har och alltid har haft problem med bilar som kostar över miljonen, och har svårt att se 7 serien någonson kunna bli en riktigt allvarlig konkurrent till S Klasse. | |
|
" en "gran coupe" (Vad står "Gran" för?) " Det står för fejk-coupé. Alltså en med fyra dörrar istället för två. Ett jävla ljug och ingen "coupé" alls. (glaset i bakrutan kan även sitta ihop med bakluckan. Dock inte säker på den). Typ det är lite som Porsches elbil som dom kallar "turbo". = Fjantigt. |
|
|
Men varför lägga så mkt negativ energi på något som man tydligen inte gillar eller ännu mindre kommer köpa? /Anders |
|
|
Varför hänga upp sig på gran coupé. Vad gör det att den inte är en coupé utan det kallades kombi-coupé på 80-talet eller det som Audi kallar Sportsback. Ett jävla ljug? Jag är säker att de som köper en vet precis vad det är för karossmodell man köpt! För övrigt tycker jag att BMWs nya Njurar är hiskeligt fula men det kanske är dödsryckningar då de i framtiden inte har någon funktion. |
|
|
Coupe betyder väl bara 'kupa' på franska. Och med Grand coupe menar man väl isf en "stor kupa", dvs en sedan med lite kupigare form. Men jag håller med, de borde namngett den "die grosse vier enisatsmesserschmidt gefahren sie schnell". |
|
|
När det gäller smaken kring BNWs nya njurar så spana då in nya Mercedes C-klass. Är den fronten snygg? Den ser ju bara ledsen och sur ut! /Anders |
|
|
Tyvärr fick jag begreppet "bäver-gaddar" i huvudet och nu är det bara skrattretande bävergaddar typ Lisebergsmaskotar jag ser på en del av de nyare modellerna. Inte "njurar" alls längre, inte i närheten. Grav misdesign att fumla bort originalkoncepten på det här viset. Vet att det är en gammal tråd men måste bara säga detta. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.