|
|
|
|---|---|
|
Tja, har en E46 M3 -02 med den "ökända" SMG II lådan och två dar i rad så har lampan för växellådan börjat lysa vid start (tidigt på morgonen, kallt, kanske därför?). Därför (och för att det är roligare) så har jag blivit inställd på att konvertera den till manuell istället. Verkstaden jag hörde av mig till svarade att dem absolut kunde utföra jobbet men sa direkt att den inte går att besikta sen och det var inte säkert att den skulle gå igenom omregistreringen heller. Ringde till bilprovningen och frågade och enligt hon på telefon så borde det inte vara några problem så länge arbetet är korrekt utfört. Nu vill jag ju inte helst lägga runt 15-20 tusen på en konvertering om bilen inte går att köra på gatan så jag undrar om det är nån som har bra koll på omregistreringar eller SMG konvertering. Bilen är reggad som Automat/Tillsats. TL;DR Går det/är det svårt att omregistrera en bil från automat till manuell växellåda? | |
| Jag menar att det inte går. Bilen i fråga är helbilsgodkänd och får således inte ändras. SFRO kan regga om den som ombyggt fordon, men då krävs mer omfattande modifieringar. | |
|
Med andra ord RIP M3,M5 o M6 med SMG:( "VÄXELLÅDSBYTE Från och med 1989 års modell kan man säga att växellådan och bilens utväxling ”ingår i” avgascertifikatet, alltså att växellådan påverkar avgasreningen. Speciellt viktigt är det med byte mellan manuell låda och automatlåda eller vice versa. I ombyggt fordon ska det alltid vara OK att byta växellåda. I bil som inte är ombyggt fordon, är det OK att byta från manuell till automat eller vice versa, om bilen är registrerad före 1/1 1993. Från och med 1993 krävs avgasintyg från tillverkaren (svårt att få!)." EB |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
I fallet med SMG så byter man inte utväxling, man tar bara bort den automatiska växlingsmekaniken. Kanske kan vara ett krymphål? |
|
Borde det inte bli en massa pill och byte av elektronik också? Ratten o konsol ska bytas mm. Hur funkar M-mode på en manuell. Tänker då främst på M5/6? Billigare att krypa till korset och sälja M3an med SMG och köpa en med manuell? EB |
|
|
Westersund tänker så jag med, men måste väl övertala besiktingsmannen om det. Pula på just E46 så är det inget svårt då växellåderna är samma, man behöver koda om så att backljusen fungerar och för att få bort vilken växel man ligger i instrumentpanelen. |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Finns en hel del information om vad som behöver göras men i grova drag ersätter man "växlingsroboten" med en konventionell växelspak, monterar en kopplingspedal, mindre modifiering av växellådan och kodar om ECU. Tillkommer så klart en massa småsaker också. |
| Ett exempel på "godkänd" konvertering, Länk | |
| Jo men den bilen var redan reggad som manuell, min står tyvärr som automat/tillsats. När jag besiktigar den ska jag påpeka att den borde stå som manuell, men är inte speciellt hoppfull att dem går med på det. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.