AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.167

Ojämnbromsverkan bak

Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Hej,

Behöver hjälp med min Espace IV...

Jag fick en tvåa på besiktningen angående ojämnbromsverkan bak.
Trodde en luftning och smörjning av oken skulle hjälpa men det gjorde det inte, fick underkänt igen på ombesiktningen.

Efter det så beställde jag nya Ridex bromsok från autodoc och Brembo belägg. Dessa bytte jag idag och fyllde på med bromsvätska i nya oken innan montering för att slippa lufta för mycket. Efter en 10st bromspumpningar så kom det ingen luft alls och allt kändes bra.
Men efter luftningen så känner jag att bromsarna inte släpper i bak. Fick ta i ganska hårt för att få bromsskivan att snurra och efter att man kört en åktur så känner man att bromsskivorna blir varma fast jag knappt bromsat nått under åkturen.

Är detta normalt efter byte av bromsok och nya belägg att dom kan ligga emot ?

Vid hård inbromsning tycker jag inte att ABS verkar arbeta 100% men jag har inga felkoder.

Kan ABS hydraulikens ventiler ärgat fast inuti vilket orsakar att bakbromsarna inte släpper helt på bromstrycket?
Länk

/Janne
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kan vara bromsslangarna som släppt i gummit invändigt och då kan gummit fungera som en backventil.

Byt slangarna och lufta på nytt och se om problemet är löst.

Är bromsokssadlar och annat som oken glider mot hela, rena och uppsmorda?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jag tycker att det kan finnas anledning att kontrollmäta och jämföra de gamla oken och beläggen med de nya.

Sen har ju franska bilar gärna lite "egna" tekniska lösningar. Du har inte missat något där?

/Lennart
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Helt otroligt. Jag hade monterat långa smala fjädrarna som sitter och spänner emot på utsidan av oken fel. Detta gjorde så att oket satt lite på snedden. Nu rullar däcken hyfsat fritt
Bra att det löste sig! [Även om jag inte helt förstår förklaringen. Men det är väl nåt franskt... :)]

Tack för återkopplingen i a f !

/Lennart
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Alltså...

Hel ombesiktning i morse. Igen nedslag på ojämnbromsverkan i bak, allt annat var ok.

Besiktningsmannen stod som ett frågetecken han med, nya bromsok och belägg brukar vara lite ojämna men inte såhär.
VB 1.8 HB 3.0

Jag undrar om det kan vara vänstra bromsskivan i bak som är förstörd efter att gått varm?
Ytan är väldigt glansig och man känner skapliga spår från gamla bromsbeläggen

Kanske ska byta skivorna med? Efter det då måste det ju vara något annat, ABS modul eller mastercylinder...

Jag har svårt att tro, att problemet har med ABS att göra.

Jag hade nog själv lossat beläggen på båda sidor och sett efter hur kolvarna rör sig vid lagom pedaltryck (så att de inte hoppar ur sina cylindrar. Lägg eventuellt ett slitet bromsbelägg emellan som säkerhet).

Nya grejer borde ju vara säkra, men ursprunget kan ju motivera en extra koll.

/Lennart
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om belägg och skivor har blivit "glasade" av värmen, så har de blivit förstörda - åtminstone i ytskiktet. Har du tur kan du slipa ner klossarna lite och svarva av ytskiktet på skivorna...men frågan är om det är värt besväret om det inte är dyra komponenter.
Kan vara billigare och enklare att byta till nya delar.

Mvh
Johan B

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Har fått ojämn bromsverkan på 523:an en gång i tiden..

Det var bromsskivorna som var "slut"...eller...tja..liiite rostiga om man tittade..p.g.a. varsam ägare innan som knappt bromsade :)

Blev bra efter bytet av skivor(och belägg).

Mvh Janne.
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Nya Zimmermann skivor beställdes igår. Nya Brembo beläggen har bara gått 4mil med gamla skivorna så dom tänker jag borde vara ok.

Blir spännande detta.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nej, är beläggen glasade pga. överhettning, är de tyvärr förstörda...

Har du tur, kanske du kan slipa ner dem lite och få fram "fräsch" friktionsyta, men risken är stor att de har tagit rejält med stryk och är körda.

Mvh
Johan B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.