AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.158

Köpråd 540d vs 540i

Sida 2 av 2
Ve
1.613
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Kostar väl 15:-/milen bara i skatt den där. ;)
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
catch_me>> Jag ligger på nästan samma siffror som jag körde vår G31 540i på med samma förutsättningar, förutom vid stadskörning där 550n är klart törstigare. Dryga litern (1,0X l/mil) i min jobbkörning som är blandad körning med mest 70-väg, men också min lokala gata med fartgupp och lite 40-vägar. På landsväg går det nog att köra på 0,8X l/mil om man gasar lugnt och håller fartbegränsningen, i jämnt tempo så lugnar den sig en del. Börjar man köra om lite och ökar farten så är det 0,9X l/mil som gäller på landsväg. Vid stadskörning börjar det sticka iväg, där är den törstig! Alla siffror är enligt färddatorn ska sägas, jag har inte mätt vid pumpen.

Mitt totala snitt över ägandet såhär långt (300 mil) är 1,1X l/mil nånting. Då är det 530hk-versionen jag har, vet inte om förbrukningen skiljer sig märkbart från tidigare 462hk-versionen.
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Tack för info.
Verdi, ICE bilar registrerade före decennieskiftet har "låg" fordonsskatt. Men drivmedelsskatter och moms summerar till 15 kr/mil. Dock oändligt roligare och bättre kvalité än jänkarbilar.
Ve
1.613
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Alla väljer vi vad vi tycker om. Jag kan sälja min "jänkarbil" imorgon och köpa en M550i. Men jag vill inte. Skulle vara ett nedköp.
Självklart kommer M550i vara eftertraktade i framtiden. Bilentusiaster kommer finnas kvar även i framtiden och det kommer finnas färre och färre bilar för dessa att köpa.

Mvh Johan
Hu
214
Hummer
530 XD M F11 2017
Tesla verkar vara bland de mest obekväma du kan köpa. Så inget nedköp vad gäller komfort och räckvidd på vintern.

Ve
1.613
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Finns iaf ingen bil som är så hotfull... ;)
Visa användare
308
igelkotten
BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07
Audi A2 1.4tdi (90hk) -04
Volkswagen Transporter T6 -16
M550i har blivit väldigt ovanlig senaste åren. Sedan april 2021 har endast en nybil blivit inregistrerad och av lci-modellen finns det bara 18 stycken i Sverige vilket är färre än det finns M5 lci (35st). Pre LCI med den svagare motorn på 462 hk finns det 164 stycken av. Vad det gör för andrahandsvärdet är svårt att sia om men gissningvis kommer lci-modellen hålla värdet bättre och även om det säkert kommer tillkomma någon bil till innan modellen byts ut lär antalet inte öka dramatiskt och vara en sällsynt bil på begagnatmarknaden. Säkert även beroende på om efterträdaren får samma motor eller om detta är sista 5-serien med V8.

Har lyckats få ner förbrukningen till knappt 0,9 på långkörning till fjällen men annars drar min runt 1,1 för det mesta med hälften stadskörning och hälften motorväg. Som mest kom jag upp i 3,8 vid körning på Ring Knutstorp.

Gällande 540i och 540d skulle jag gissa att bränslekostnaderna blir väldigt lika så länge dieseln kostar 10% mer som den gör just nu.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Men M550i finns inte som kombi va? Sedanbilarna är ju inte lika populära i Sverige som kombi/suv så det i kombination med den starka motorn gör ju att den inte direkt lockar så många på marknaden, vilket bidrar till exklusiviteten. Många av dem som är beredda att lägga 800'+ på en ny premiumbil med premiummotor tittar nog på SUV.
Visa användare
308
igelkotten
BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07
Audi A2 1.4tdi (90hk) -04
Volkswagen Transporter T6 -16
Stämmer att den bara finns som sedan vilket även gäller 545e och M5an. Är det kombi som gäller får man välja Alpina B5. Men av de modeller som endast finns som sedan så är 545e klart vanligast med 124 bilar i Sverige av lci.
Sen skulle jag ändå gissa att 545e har ett bättre andrahansvärde än M550i de kommande åren. De låga produktionsvolymerna gör nog först avtryck i värdet om 20-30 år när det exklusiviteten gör mer för värdet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.