AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.735

Bilen drar åt höger trots TVÅ framvagnsinställningar

Danne Umeå
Tja har en 530xd e60 som konstant vill dra lite åt höger och ratten står också lite åt höger.

Var in i vintras (med vinterdäck på) och gjorde en inställning.
Var förra veckan och gjorde en till (med sommardäck)

Inte någon skillnad någon av gångerna
Nån vecka efter 1a inställningen så gick höger fjäder av så jag hoppas att det skulle lösas med 2 nya fjädrar men inte det...

Framvagnsinställningarna är gjorda på 2 olika firmor så chansen att dom båda missar något som är dåligt i hjulupphängningen borde ju va låg.

Jag har även kalibrerat styrvinkelgivaren, inte någon skillnad efter det heller.

Börjar bli väldigt trött på det här, är det någon som har några förslag?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Justerades bakvagnen?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Danne Umeå
Japp
bl
2.294
blixten
325i -88
Du fick väl ett protokoll när du gjorde hjulinställningen, vad visar det för värden? Ratten skall stå rakt efter en hjulinställning.
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Hur mycket drar den åt höger? Drar den sakta sakta eller jätte mycket direkt? Alla bilar ska dra skata sakta åt höger om man släpper ratten, en säkerhets grej ifall du somnar bakom ratten så du inte åker in i vänsterfil.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Värdena från hjulinställningen vore intressanta att se.

Prova att skifta sida på däcken (särskilt fram) - ibland kan ett litet snedslitage på däcken göra att bilen drar åt endera hållet. Byter man då sida på däcken, kan bilen plötsligt börja dra åt andra hållet.

Sedan får man beakta det Abbe skrev och även tänka på att vägbanan alltid lutar lite ut mot högerkanten för att vatten på vägbanan skall rinna av densamma.

Mvh
Johan B

@abbe: Att vägbanan nominellt lutar utåt, så man behöver styra emot något åt vänster håller jag med om, men att bilar SKALL dra åt något håll känner jag inte igen. Hur menar du att bilar justeras för att säkerställa att de drar något höger?
Det syns i alla fall inte i börvärden i hjuliställningsprotokoll.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ställer du bilen enligt bör-värden, dvs. neutralt gällande höger/vänster, så kommer bilen att dra liiite åt höger på en vägbana som lutar åt det hållet.

En duktig mekaniker som är intresserad av hjulinställningar och förstår vad denne sysslar med, kan göra hjulinställning som möter de önskemål i uppträdande som kunden frågar efter - även om det innebär att inställningen ligger utanför både bör-värden och tillåtna toleranser i vissa fall.

Många verkstäder nöjer sig med att värdena ligger inom grönt område och nästan alla verkstäder (även BMW) beaktar inte ens att bilen skall viktas ner med sandsäckar i förar- och passagerarsäte, i baksätet och i bagaget innan bilens hjulvinklar korrigeras...allt enligt BMW:s egna instruktioner.

När jag lät min lokala verkstad göra en inställning efter att bilen viktats ner, blev bilen väldigt bra att köra - lagom alert utan bli nervös och inga tendenser till att dra snett (förutom vad spårig asfalt ger).

Mvh
Johan B

Kan vara glapp i bussningar och kulleder som gör bilen svår att justera.
lu
175
lucasm54
523i-00
740ia-95
Kolla så inte något bromsok kärvar..
Ibland kan man känna värme på fälgen..speciellt vid...hård körning.
Kan ju va hjullager också..
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
@bmw21, Johan B förklarar det hela så bra, har inget mer att tillägga! :)

@abbe. Ja men då har vi samma förståelse, att det är vägbanans lutning som har betydelse.
We
963
Weiman
118i M-Sport -24
@Abbe Men "en säkerhets grej ifall du somnar bakom ratten" har väl inget med saken att göra. Vägbanan lutar för att vatten ska rinna av.
Danne Umeå
Jag var in igen och bad dom dubbelkolla på bilen.

Nu går den rakt men ratten ligger lite liiiiite till höger, just så pass så det stör.

Något man kan göra åt det själv?

Har Rhinegold om det hjälper....
Vad står det i hjulvinkelprotokollet före & efter?
Om den drog snett innan så borde det synas skillnad i protokollen.

(När jag lämnat för justering, och varit petig, så har jag fått kontrollera själv att ratten fixerats, som jag anser vara rakt. Eller görs det med någon vinkelgivare i bilen på din bil?)
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
hej, jag hade samma problem en gång och det visade sig till slut att verkstadens maskin var felinställd
Danne Umeå
Det hade ploppat upp en felkod för styrvinkelgivaren.

Bytt den, problem solved
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.