|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Har en relativt nyinköpt 523i e61 och kollade mönsterdjup häromdagen och såg att ett av däcken bak är av annat märke än övriga, troligtvis pga tidigare punktering. Efter en del sökningar har jag förstått att det är ok med olika märken på däcken så länge det är samma dimension och typ av däck. Till dilemmat - Mätte som sagt mönsterdjupet och de tre däcken av samma märke hade ca 4mm mönsterdjup kvar, men det något nyare däcket av annat märke hade 6mm kvar. Frågan är helt enkelt om detta kan innebära några problem och om jag bör byta däcken? Tack på förhand! | |
|
Tja, normalt brukar inte rekommenderas att man blandar olika däck och särskilt inte på samma axel... Men det beror också lite på exakt vilka däck som blandas - är det t ex. premiumdäck av samma typ (Sportiga/touring/komfort) så brukar det funka hyffsat i de flesta fall. 2mm mönsterdjupsskillnad är kanske ingen katastrof - är det bra däck, kanske du kan köra denna säsongen också och sedan byta alla!? Allt beror lite på vilka däck det är och hur mycket du kör och hur... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B: Tack för snabbt svar! Tre av däcken som har ca 4mm kvar är budgetdäck - Delinte DH2 (tror det är landsail som tillverkar dessa, men inte helt säker) Sen sitter det ett Nokian hakka black 2 med 6mm. Dimensionen är 245/45-17 och rullmönstret på däcken är i princip samma på båda. Kanske borde byta till fyra nya, har småbarn så prioriterar säkerhet högt. Tänker om de olika mönsterdjupen kan påverkar exempelvis inbromsning vid regn osv. Samtidigt hade det mest ekonomiska varit att köra denna säsong och sedan byta till nästa. Är ju trots allt 4mm kvar så dem är ju inte slut än. Känns lite surt att behöva byta då bilen är nyinköpt. /Marcus |
|
| Glömde att tillägga att jag inte kör alltför mycket, ca 1000-1500 mil/år. Blir någon enstaka längre trip ner till södra Sverige en gång per år. Kör relativt lugnt och försiktigt, stadskörning varvat med motorväg. | |
|
Personligen skulle jag byta alla däcken... i praktiken har du ändå bara 1mm kvar till 3 mm där jag anser att däcken börjar ta slut. Detta i kombination med att du har kina-skräp-däck. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.