|
|
|
|---|---|
|
Hej, Under besiktning hittades ett litet läckage på främre stötdämpare - inget allvarigt, men tillräckligt för att besiktningsmannen var tvungen att göra en notering. Min fråga är om en enkel stötdämpare från Biltema (Länk är OK (med risk att betraktas som helgerån) eller om man uppmanas att lägga några tusenlappar på en OEM-dämpare? Dämpare är verkligen inte mitt expertområde och jag tänker inte köra den på bana... Tacksam för svar! | |
| Jag skulle absolut köpt ett känt märke via ex Autodoc. Tror inte det blir jättedyrt. Och jag skulle bytt båda, men det kanske du tänkte? | |
|
Tack för snabbt svar! Har du förslag/tips på märke? Det som dyker upp på Autodoc är av märkena Ridex, TRW samt STARK. Tänkte byta båda, precis som du säger, då jag har någon outgrundad uppfattning om att två av samma märke förmodligen jobbar bättre tillsammans. Kommer behöva ta hjälp av mekaniker. Har du någon uppfattning om ungefärlig tid/kostnad för att byta båda? Insatsen är ju inte alltför omfattande. Tänker spontant runt ca 2-4 timmar, max (för båda). |
|
| Stötdämparmärket Sachs används ofta som originaldämpare på bmw. Finns att köpa på nätet till fördelaktigt pris. Typ till en tredjedel av priset som bmw tar för dem. När man byter dämpare fram kan man ofta köpa ett nytt fjäderben istället där dämparen redan är integrerad. | |
| Jag köpte två stycken original Sachs fjäderben till en M3 med stötdämpare för ca 2 000 kr på daparto.de, priset för en 335i ligger ungefär på detsamma. | |
|
Snackat med Mekonomen och några andra. Fick väldigt förvånande offerter: +11,000 SEK (ink. moms) för byte av två främre stötdämpare (inkl. fjäderbenslagring och arbete). Sachs respektive OESpectrum(?) var de märken de tänkt installera. I mina öron ett näst intill orimligt högt pris. Vad säger ni? |
|
|
Mekonomen är inte gratis på delarna. Hur många timmar var det? Länk Länk |
|
|
Dessvärre inte heller Autoexperten... :/ 2,5-4 tim uppskattad arbetstid. Tack för länkarna! Pris nedan från Autoexperten: Sachs-dämpare (2st): 4,440 SEK Lagringar (2st): 1,000 SEK Arbete: 6,149 SEK (4 tim) Totalt: ~11,600 SEK |
|
| Mina lagringar har aldrig varit dåliga när jag behövt byta stötdämpare. Mekonomen är ofta lika dyra som bmw original. | |
|
Just lagringarna låter det som om båda "alltid gör samtidigt". Helt enig med dig att de inte nödvändigtvis behöver bytas. Anser du arbetstiden vara rimlig? Tack igen för alla svar och input - uppskattas! |
|
| Jag som inte är proffsmekaniker klarar nog en sida på två timmar, så tre timmar för båda sidor borde väl vara rimligt för en proffsmekaniker med dito verktyg. | |
|
Har du inget att göra en kväll i nästa vecka så... ; ) Skämt å sido - stort tack till er alla för tips och hjälp! |
|
|
13-14 år gammal bil med 15-20' mil? Då bör det vara dags att byta topplagringarna. Mekar du själv så kan du alltid göra det senare men betalar du ngn annan så är det lika bra att ta dem samtidigt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.