|
|
|
|---|---|
|
Vilka reparationer kommer framöver med på N47 motorn när den gått 25" mil. Kedjan med alla tillbehör är nyligen bytt. Motorn har fått all rekommenderad service. Finns inget dokumenterat att nått annat är bytt. Hur länge håller tex turbon ?? Pump, spridare mm ?? | |
| Automat? I så fall är den en tänkbar kandidat, speciellt om den inte fått ny olja... | |
|
Hej Min har gått 26700 mil, där spiralfjädrarna gick precis. Bromsoken 3 dgr efter..... Har inte åtgärdat det ännu. Men bilen gick igenom besiktningen ua i torsdags Man får vara beredd på att få byta slitagedelar när bilen har rullat dessa mil. Har automat,bytt olja 2 ggr, samt att turbon är utbytt för 10000 mil sedan. |
|
|
Slitdelar i allmänhet oavsett bilmodell är ju sådant som kommer vid de miltalen. Bromsdelar (skivor/belägg och även kärvande ok), stötdämpare/fjädrar, bussningar/leder och bärarmar etc. Rätt skött ska en automatlåda hålla bilens livslängd, så regelbundna oljebyten är bra och det gäller även diff/fördelningslåda. Turboaggregat är ju betydligt mer slittåliga idag än vad de var för 20 år sedan, så här är det nog svårt att säga - kan nog bero mycket på om bilen fått bra service i form av täta oljebyten med olja av god kvalitet och frånvaro av sportluftfilter (som sliter på turbon pga. små partiklar som bombarderar kompressorhjulen). Körprofil kan också inverka i väldigt hög grad - många kallstarter och hård körning innan allt är varmt är ju inte gynnsamt t ex., motsatsen lugna långkörningar ger ju bättre förutsättning för lång livslängd... Insprutningspump och spridare är inte heller lätt att förutspå livslängd på, här kan ev. dieselkvalitet påverka också...i viss mån kan en del tillsatser hjälpa till att öka smörjförmågan i dieseln som i sin tur skonar pump/injektorer. För att summera ihop det hela, skulle jag säga att det är svårt att säga mer än att du får räkna med vissa slitagerelaterade reservdelsbyten ganska snart - ibland kommer dessa i "flock" och därefter kan du kanske köra 10.000 mil innan nästa "flock" av delar behöver bytas. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
@Johan B: "Rätt skött ska en automatlåda hålla bilens livslängd, så regelbundna oljebyten är bra och det gäller även diff/fördelningslåda." Hur definieras en bils livslängd? |
|
|
Själva bilen som motorn sitter i är inget problem. Utan just motorn. Tänkte om den finns några som har åkt långt med N47. Kedjan är ju känd. |
|
|
Kane, tja vad jag definierar som livslängd är väl kanske inte så relevant, men om jag får gissa skulle jag tro att biltillverkarna har räknat på kanske max. 35-40.000 mil som "normal teknisk livslängd". Det som gör det lite svårtolkat är att t ex. växellådstillverkare och biltillverkare som använder underleverantörens växellåda i sin bil, ofta har olika synsätt - växellådstillverkaren säger kanske oljebyte var 12.000:e mil medan biltillverkaren säger "livstidsfyllning/inga oljebyten". Generellt har nog biltillverkare en syn på att deras produkter INTE ska hålla för evigt ens med bra service, utan förväntar sig att de ska hålla en begränsad tid/körsträcka. När det gäller BMW anser de ju i reservdelskatalogerna att t ex. E46, E39 och äldre bilar är "classic" och inte längre är rena bruksbilar...vissa eftermarknadstillverkare som från början var OEM-leverantörer, har de facto redan slutat tillverka vissa reservdelar till lite äldre bilar som E39 - det var en tråd nyligen där det framkom att Lemförder inte längre tillhandahöll bakvagnsbussningarna till E39 touring - en del som behöver bytas regelbundet. Men det är som sagt spekulationer från min sida! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.