|
|
|
|---|---|
|
Jag har en BMW X1 2021 som har original 225/50/18 och inpressning ET52.??? Kan jag då sätta på ett par hjul som har inpressning ET 30 och som suttit på en G30 2020. Det är 5/112 och 66,6 på båda fälgarna men det skiljer alltså på ET Tacksam för svar Björn | |
| Ja det kan du men hjulen kommer 22 mm längre ut om det är samma däckdimension. Det kommer bli en extra belastning på hjullagren och kanske ändra din körupplevelse. / Peter | |
| Det handlar ju också om att däcken kan skrapa i om de sitter för långt ut | |
|
Kunden uppger oxå att hjulen suttit på en G30 2017, hade dom verkligen 5/112. Hade för mig att på min f.d g30 2017 så hade jag 5/120. Eller har jag fel. Hursomhelst så är 2 cm ganska mycket och i detta fallet kan man ju inte ha spacers, eller hur?? |
|
| Löwet: Knappast på en X1:a om det är samma dimensioner som original. / Peter | |
|
G-serierna har 5x112, tidigare hade "alla" BMW 5x120. Bytet i TS fråga är direkt olämpligt och olagligt pga. för stor spårviddsförändring. Risken för att däcken tar i skärmkanterna är stor och bilen lär bli väldigt spårkänslig, samt få ökad belastning på lager/leder och liknande. Styrgeometrin blir helt fel. Jag skulle rekommendera att du kikar på hjul med rätt ET. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för svaren, då avstår jag från köpet. Är skillnaden stor om jag byter från 18 tum till 17 tum. Upplever att min bil spårar lite och har ett högt buller. Har 18tum 225/50/18 Bridgestone Turanza 005. Ej ringlar. Bilen har gått 50 mil. Hjälper det om jag byter till 225/55/17 på 17 tums fälgar?? MVH Björn |
|
| "Ej ringlar" är det nån autocorrect? Det stora är ju om du har RFT eller inte, har du det tjänar du massor på att byta till vanliga däck. 225/50 ska varken vara stötigt eller spårkänsligt, det är ju närmast högprofildäck numera. | |
| Ska vara ej Runflat!! | |
| Låt göra en 4-hjulsjustering, även helt nya bilar kan hjulvinklar som är felaktiga. Då blir du sannolikt av med spårningstendenserna. | |
|
Helt nya däck, särskilt breda/sportiga med med låg profil, kan vara spåriga innan de har slitits in lite - skuldrorna på framdäcken (som styr) kan vara lite väl raka i sina vinklar. Däcken blir lugnare spårningsmässigt när de har rundats av lite. Märks mest på spåriga vägar... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.