AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.192

Diagnostikprogram för E38

Visa användare
25
Thomas Å
501/8-57
502 Super-59
740 iA -96
Ford Prefect DeLux -57
SAAB Sonett III -73
INPA verkar vara ett väl omskrivet och använt diagnostikprogram men passar det för E38?
Har någon förslag på lämpligare eller annat och vad kostar det i så fall?
Hos vem skall man köpa?

Alla kan skruva... Resultatet blir bara lite olika ;)
Om det gäller din -96:a, ligger den väl på gränsen till att fullständigt kunna hanteras av både INPA och BMW Scanner, båda verktyg som annars starkt kan rekommenderas, liksom inköpsstället (OlaO på forumet - som du tycks ha kunnat missa?):

Länk

Reservationen grundar sig på att en forummedlem trots många försök inte lyckats komma åt DME:na på sin 750 -95. Gränsen tycks gå där någonstans, 95-96. Men Ola vet säkert.

/Lennart
Visa användare
25
Thomas Å
501/8-57
502 Super-59
740 iA -96
Ford Prefect DeLux -57
SAAB Sonett III -73
Lenwib! Mycke tack.
Då skall jag kolla med OlaO vad han har för modell på diagnos.

94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Haha, här är den olycklige som inte får kontakt ;)

Jag skulle säga att mitt problem är att det fattas några filer i INPA m.m. för att få kontakt med databoxarna på en tidig m73. Din 740 har nog inte det problemet.

Det du ska kolla är om du behöver ett ADS interface eller inte.
Om det finns en anslutning på pinne 15 i runda diagnoskontakten behöver du troligen ett ADS interface (otur!) annars inte. ADS krånglar till det lite men det är inte olösligt. Googla på BMW ADS så får du lite insikt.

// Magnus

Visa användare
25
Thomas Å
501/8-57
502 Super-59
740 iA -96
Ford Prefect DeLux -57
SAAB Sonett III -73
Ok, men då håller jag tummarna att jag inte har stift 15 på min -96a producerad 05
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Thomas och jag har haft kontakt!
En 96:a är inga problem att använda "standardgrejerna" på.
Jag glömde prata om BMW scanner, som också är trevlig förstås.
Nåväl, vill du komplettera med den så blir det givetvis ett pris som motsvarar mellanskillnaden till mitt paketpris på de båda verktygen.

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk

Min webshop:
Länk

Bra att det verkar bli bra. :)

Tillåter mig att än en gång puffa för BMW Scanner. En klar favorit för att göra en okomplicerad hälsokontroll då och då. Plus att den kan koda vissa enheter på ett enklare sätt än med INPA/NCS.
(Jag har dessutom fått ett intryck av att BMW Scanner ibland t o m kan mer än INPA/NCS.)

Inget att tveka om att lägga till detta verktyg för några hundringar!

/Lennart
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
lenwib, glömde tacka för att du länkade till mig. Tack.

Men jag skulle nog säga att Inpa kan mer och går djupare. Möjligen om man formulerar det som att vissa "mer" funktioner kan kännas lättillgängligare i Bmw scanner.
Stora skillnaden är egentligen bristen på live-data från motorerna i Bmw scanner. Men kombon Inpa/Bmw-scanner är svårslagen på denna generation bilar.

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk

Min webshop:
Länk
Varsågod, Ola! :)

Jag uttryckte mig fel [och kanske har jag fel också ;) ]. INPA/NCS/Tool32 kan väl i princip allt.

Men jag hade en inte alltför gammal diskussionstråd i bakhuvudet när jag skrev. Av den fick jag intrycket, att det inte skulle gå att få bort "tamper dot" med hjälp av INPA-sviten. Men det kan BMW Scanner, det har jag själv gjort.

Så jag borde ha skrivit att BMW Scanner kan a n d r a saker än INPA. Men, som sagt, det är kanske också fel...

/Lennart
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Just det där med LCM är ju faktiskt smidigt med scannern. Även om det i finns med i Inpa kittet via winkfp.

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk

Min webshop:
Länk
Visa användare
25
Thomas Å
501/8-57
502 Super-59
740 iA -96
Ford Prefect DeLux -57
SAAB Sonett III -73
Jaha ja, verkar finnas mycke i dessa diagnosverktyg att utforska. Jag insåg att nuvarande dator som jag tänkt använda till projekt INPA har passerat bäst-före-datum. Dessutom vill jag ha den för mig själv utan någon som tycker att "jag ska bara"...😔

Köpa dator i sig är inget större problem, man tar fram kreditkortet eller Swichen och sedan är det klart. Men vad skall man ha som "garagedator"??
Tydligen finns det nått som heter Cromebook men det var tydligen inge bra, den är inte kompatibel med externa program utan där gäller endast predestinerade appverktyg.... asså hallå, vad är det för skit!!

Jag vill inte lägga ned pengar på datorer om inte nöden kräver. Pengar är till för mer BMW-relaterade grunkor.😁😉👍

Ola ! Hjälp !!

Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Hej! Inpa kräver nästan ingenting och inte BMW scanner heller. Den kan vara bra gammal. Prova den du har först!

Annars köp en beggad laptop.
Jag har en fin Lenovo liggande som jag inte använder som inte är många år.
Både Inpa och Bmw scanner är redan installerat ;-)
Jag ska fundera och kolla vad värdet kan vara på den.

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk

Min webshop:
Länk
Visa användare
25
Thomas Å
501/8-57
502 Super-59
740 iA -96
Ford Prefect DeLux -57
SAAB Sonett III -73
Lysande Ola.
Fundera så har vi anledning att höras. Tumme upp!!
Visa användare
25
Thomas Å
501/8-57
502 Super-59
740 iA -96
Ford Prefect DeLux -57
SAAB Sonett III -73
Lysande Ola.
Fundera så har vi anledning att höras. Tumme upp!!
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Jag har mailat dig nu Thomas!

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk

Min webshop:
Länk
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Jag kör INPA på gammal laptop med Win XP, och det funkar utmärkt (även på 740 -94). Däremot har jag problem med NCSexpert, som inte kan ansluta mot E38:an, men funkar på E39. Skrev om det i 'alla BMW' här på forumet, fast egenltigen skulle det väl ha legat här för att det är ett E38-problem.
Har inte kört scanner, men rekommenderar INPA varmt.
Sn
777
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
Dell Precision laptop från tidigt 00-tal med Win XP.

Har serie-port för de äldsta interfacen men fungerar bra med INPA/BMW Scanner/VagCom VCDS.
Batteriet sa upp sig för länge sedan så beroende av 220.
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Jag köpte faktiskt ett billigt pirat-batteri till min, ibland vill jag köra och titta på värden, och då är det bra med ett fungerande batteri.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.