|
|
|
|---|---|
|
Hej. Behöver 12st spridare till min e38 750 1995. Alla 12 är mer eller mindre väck vilket konstaterats av Motornord :( Någon som har liggandes och till salu? Mvh Skalman | |
|
eBay har? Länk Köp Bosch, inget skräp. |
|
|
Hej. Jo kikar på nya men ruskigt dyrt!.... Vad tror ni om dessa som alternativ? Länk 3års garanti låter ju bra? Mvh Skalman |
|
|
Vad menar du med väck? Är de dåliga elektriskt eller har de fastnat ihop? En ordentlig rengöring kanske kan få fart på dem igen. Det låter orimligt att tolv spridare ska gå sönder. Gör de det är det nog något annat som är grundproblemet. Annars borde ju en 325/525 ha någotsånär likadana spridare, som alternativ då. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Alla 12 inlämnade och kontrollerade hos Motornord testade flöden och korta/långa impulser etc. Flera svarade inte bra på impulserna, en eller två läkte, 2-3 st dålig eller mycket dålig "sprutbild" flödet var ganska lika dock. Inga var "värda att använda" dvs olika fel och brister på de flesta av dem. Bilen har gått 47k mil så det kanske inte är så märkligt. |
|
|
De du länkar till på eBay är ca 4800 kr FÖRE tull och moms. Den här säljaren har bara 8 på lager men priset blir helt annorlunda: Länk Länk Länk Fortfarande billligare än via USA. |
|
|
Jo jag vet att tull och moms tillkommer, tack för länkarna..ska sondera nätet lite mer innan jag beställer. |
|
|
Läs på lite om nyttan av de uppgraderade spridarna som USA-säljaren erbjuder? |
|
|
Har hittat 12st via annan kanal, men vad menar du med att "läsa på"? har du annan info än vad som finns på deras sida? Uppgraderade med 3års garanti som dessutom ger bättre effekt än standard är ju inte fel? |
|
|
En sak att tro på vad en firma/säljare skriver. En helt annan vad köpare/brukare återkopplar med för erfarenheter. |
|
|
Trodde att du satt på "inside info" på något sätt , men du menar bara att det är bra med en generell misstänksamhet vilket är ganska självklart om man inte är van att göra business via nätet ;) Däremot reagerade jag på det låga OHM talet på dessa, runt 14.50 OHM när det original ligger på runt 15:60 OHM ca. Skrev och frågade av ren nyfikenhet. Mvh Skalman |
|
|
Länk Dyrt men svensk handlare som brukar funka väldigt bra. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej Johan. Tack för länken, jo jag har sett den men inväntar 12st beg från krockad bil som skall vara i bra skick. Men man blir lite sugen på de uppgraderade Bosch Generation III spridarna från USA också. Här är svaret jag fick från dem ang OHM talet, ungefär som jag förväntade mig. " New message from: fiveomotorsport (9,799Green Star) Hello again, The resistance is high (anything above 12 ohms will work perfectly in your engine) and the ECU will adjust for this very slight difference. They are a direct fit for the engines listed and we sell these sets every week for the 12 cylinder BMW engines. These are the new Gen III Bosch design that will replace the old style metal body injectors. New coil technology and better atomization will make your engine run good again and increase your MPG. We suggest replacing the fuel filter when you do the injector install. Regards, Ryan FIVEO Fuel Injector Specifications Injector type: Saturated Injector design: EV-6 Connector type: Jetronic OEM Bosch P/N: 0280150715 BMW P/N: 13641734776 New Bosch P/N: 0280155885 Length: 3 inches, 74 mm Diameter: 19 mm O-rings: Viton; Top and bottom, 14.5 mm Solenoid Resistance: 14.3 Ohms Amperage: 0.9-1 amp Voltage: 6-16 volts" |
|
|
Trodo är inte svenska, Lettland gissar jag på. Men fungerar bra, den firma jag handlar från när det inte sker via eBay eller direkt från tyska handlare. Lite osäker på exakt hur det fungerar med dem men alltid en stor fördröjning från "bokad" frakt/hanterad order till att den börjar röra på sig, 2-3 dygn. I mailen man får vid lagd order står det "Alla paket skickas ut från Stockholm". Trots det startar alltid spårningen i Örebro. Och de har en adress i Årjäng som kontaktinfo men på den adressen finns ett företag som är i logistikbranchen? Men ett 08-nr. Vilket har noll relevans. Kan de ha lager i Baltikum och skeppar vidare till Sverige? Sorry, off topic. |
|
|
Du har bytt bränslefilter nyligen? Med 47k mil så kan det inte vara original som sitter på. |
|
|
Nej då... det är bytt flera gånger om. Bytt även tändkabelsats, knacksensor, kamaxelsensor, nya fördelarlock, nya vevhusventilationsventiler, nya insugspackningar då dom gamla var torra och spruckna. Köpte ECU och EML från Lettland för att ha extra liggandes då dem blir allt mer sällsynta på "skroten", ca 1/3 av priset och ruggigt snabb frakt :) Det jag skulle behöva göra förutom det är att byta kamkedja, tycker mig höra ett lätt rasslande vid tomgång och oljelocket av. Kanske räcker med att byta glidskena/spännare?... men orkar inte riva bröstet på motorn i sommar. |
|
|
Spänner man kedjan på samma sätt som på M73(N)? Görs underifrån, bara ta ned tråget. |
|
|
Nej, jag vet att Trodo i grunden inte är ett svenskt bolag, men de säljer delarna via ett svenskregistrerat bolag och skickar från Sverige (om de tar delarna utifrån innan de skickar vet jag ej). Oavsett har de alltid fungerat klanderfritt när jag beställt av dem. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Snart525iA Nej...på M73 sitter den en spännare på blocket, typ en gängad tapp som går in i blocket och trycker på spännarmen/glidbanan ( enkelt förklarat). På M73 så sitter det även en glidbana "mellan kamaxlarna" i framkant på motorn och det är den jag misstänker är sliten. |
|
|
Det var jag som yrade. Menade kedjan till oljepumpen, inget annat. Går att justera/spänna på M73, |
|
|
Snart525IA Jag misstänkte att det var den du menade ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.