AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
992

Elfel E32

bo
4
boppe
525i-89
Har införskaffat en 735iA-88 med ett mystiskt elfel.
Bilen har stått avställd 1 1/2 år.När bilen ställdes undan fungerade elluckan,hissar,c-lås,torkare mm.Nu
går torkarna bara på högsta farten??Hissarna och luckan stendöd!Alla säkringarna är hela.Vad göra?

2.428
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej!

Vet att det inte är så lätt att felsöka elfel i bil, men man måste ju ge det ett försök.

Ett elschema är nästan ett måste, finns i Haynes rep. handbok.

Har du haft loss och mätt i knapparna till lucka/hissar?

Kan var ngt huvudrelä som erjat/gett sig och som ger dålig kontakt.

Vet inte om detta var till ngn speciell hjälp!??

Lycka till med felsökningen!
Deliq
Har du kollat att batteriet är friskt.
Ett dåligt laddat batteri kan ge många konstiga fenomen.

M V H // Deliq

Nu med bilder:
Länk
Länk

*** Var glad så länge du lever - sen är det försent ***
bo
4
boppe
525i-89
Har kollat knapparna och där finns ingen ström,batteriet är fräsch.Tog bort + kabeln och väntade en kvart men ingen skillnad.Såg att det fanns en till som hade exakt samma fel så det måste vara något större fel typ relä eller nåt?? Tack för svaren!
Hoppas att det finns nån som kan ge ett konkret svar som har varit med om detsamma,har själv tyvärr ingen handbok med elschema...

co
18
coney
bmw 735 IA -87
tjenare Boppe! det är jag som har samma fel som dej so mA A berättade om!....jag har ett elschema om du behövar....kan skicka det via e-mail om du vill...//coney

"""hmz"""
Si
123
Sigge
745D E65 -07 Voll
Det ska finnas ett 80 amperes bleck i närheten av batteriet under ett svart plasthölje det brukar bli oxider i det, då får man dom fel du beskriver.
ja
135
jawen
BMW 750 -90 AL
Hej grabbar typiska problem som ni beskriver är ofta svarta boxen till vä under baksätet, den styr samtliga el-hissar/taklucka, vindrutetorkare, central-lås.Testa ock ta ur den spraya 5-56 på boxens kontakter,ock sätt i igen. Om inte det hjälper, ta isär den svarta boxen "ser ut som ett videoband"( väldigt lätt ) ock kontrollera samtliga solenoider (12 st små el-lindningar ), det ska sitta små fjädrar mellan den lilla brytar-bryggan ock lindnings-chassit ( dom brukar rosta av ell gå sönder ), om fjädern är trasig tillverka en ny,liten fjäder av fjädern i en kulspetspenna.
M.v.H JAWEN
co
18
coney
bmw 735 IA -87
TJENARE BOPPE....har du kommit underfund med felet???....om vad gjorde du??...coney

"""hmz"""
co
18
coney
bmw 735 IA -87
hehe..kollade vad jawen sa och till min stora förskräckelse så tog jag bort alla säkringar(under baksätet) OBS fast jag redan mätt att dom var hela och då ser jag något skumt på en och böt den och vipps så funkar allt igen.............lycka till med ditt fel och jag sitter på elschema om du behöver.....

"""hmz"""
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.