AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
455

Hjälp! Vad har gått fel? Bakbroms f30

He
355
Henrik335i
523i e61 -08
Hej! Körde igång ett bromsbyte bak idag. F30, både belägg och skivor. De gick smidigt tills ja skulle ut och åka. Handbromsen känns som vanligt att rycka i men den tar ingenting (ca mindre än 5 procent).

Upp på lyften igen och justerade in "spännaren" som man kommer åt med mejsel i hålet på bromsskivan. Skruvade åt den så skivan nöp åt lite mer. Samma resultat. Bestämde mig för att köra hem försiktigt och lämna in bilen på verkstad.

När ja körde hem i max 50-60 hade jag div mindre mekaniska missljud bak. I högre fart skakar/vibrerar bilen som att bakvagnen är helt förstörd. Började lukta lite bränt, stannade o kände på fälgarna som blivit ljumna.

Jag är inte världens bästa mekare men jag brukar lyckas med enklare delbyten, tex skivor, belägg fram klara jag smärtfritt. Vad har jag lyckats göra för att förstöra bilen på det här viset?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Spontant låter det som handbromsbackarna har lossnat - ta loss skivan och kolla hur det ser ut.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
He
355
Henrik335i
523i e61 -08
Mmh, kan tänka mig de också. Fan va arg jag blir på mig själv när jag gör slarvfel som hade kunnat undvikas. Va lite för kaxig och tittade inte så mycket på nätet innan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.