|
|
|
|---|---|
|
Vad är det som skiljer ABS-givaren från E46 mot E36:ans? Det är de bakre jag menar. Att kontakten är olika vet jag men skiljer de sig åt på andra vis? Elektriskt, fysiskt eller annat. Anledningen till frågan är för att jag har en givare som är trasig på E46 och har en ny från e36 liggande. Tänkte om allt utom kontakten är lika så byter jag bara kontakten. ///BMW - Was sonst! | |
|
Det finns två typer av givare, beroende på hur gammal bilen är. De tidiga har en grå kontakt och de senare har blå - det går inte att skifta dem sinsemellan då de jobbar på olika sätt. Har för mig att kontakterna skiljer sig åt också så det inte ens går fysiskt. En gissning utan att ha fakta: De tidiga givarna på E46 jobbar nog i grunden på samma sätt som E36:ornas. Men det kan mycket väl skilja sig när det gäller spolarnas lindning och hur stark pulserna blir.. Kontakten är inte öppningsbar och börjar du skarva kablar på givaren är risken stor att du får en dålig skarv som börjar trilskas när fukt och salt gör att den oxiderar... Bottom line: köp en givare av rätt sort till din bil, om det inte är en bil du vill hålla liv i med lägsta möjliga kostnad och är beredd att reparera "fullagningar" hela tiden. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag kan skarva vattentätt. 😊 Någon E36 finns inte längre på min tomt och givaren är en som aldrig blev bytt och nu ligger den bara i "bra att ha" - lådan. Båda har två trådar, men det kanske är enklare att bara pilla bort lite plast i kontakten så man får dit den. Det är en tidig E46 320 touring , november 99, svart kontakt. E36-kontakten är dock grå. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Tja, ny givare från under 150 kr...Länk Kontakterna är tätade med packningar så om du börjar "karva" i plasten är risken stor att du får en kontakt som inte är tät längre... Din bil har den tidigare versionen som ska vara grå - är den svart är det troligen bytt till en icke originalgivare. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag vet hur kontakten fungerar och att de finns att köpa billigt på autodoc m.fl. ställen. Men nu var ursprungsfrågan om någon visste om själva givaren var likadan inte var jag kan köpa en ny. Jag har givaren liggande hemma och kan byta kontakt men är de helt olika är det ju onödigt att förstöra en sprillans ny givare. Å andra sidan, är de lika förutom kontakten är det ju bra om jag kan minska slöseriet med jordens resurser och använda den. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Tja, min point var väl kanske främst att det är små pengar att spara även om det är kul att lyckas med egna lösningar där man vägrar att bli besegrad av döda ting... ;) Tycker du det är kul att meka och gör allt själv, så kan du ju göra ett försök...då har du ju inte så mycket att förlora. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ja och min poäng var bara att få reda på skillnaden mellan dessa givare. Jag tycker det är lite onödigt att köpa nytt om jag redan har något som fungerar (med lite modifikationer). Om det endast är kontakten som skiljer så är det maximalt tio minuters jobb. Tack för de andra tipsen men de var inte svaret på frågan. Jag har endast en givare från e36 så jag kan inte mäta själv. Jag har heller inga datapapper på givarna så därför la jag ut frågan här. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Behövde varken klippa och skarva om eller karva i kontakten. Det var en direct fit, det var bara jag som dragit isär fel kontakt. Slitagevarnaren istället för abs-kontakten. ///BMW - Was sonst! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.