AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
2.244

OBD2, ISTA+, ISTA/D, ISTA/P och INPA för 118i N43 2008

Jag har en BMW 118i E88 N43 2008 som jag själv vill kunna göra alla reparationer på.
Trots mycket Googlande, så får jag inget bra grepp på alla programvaror och vad dom ska användas till.
Jag har en OBD2 K DCAN USB-sladd (INPA-kompatibel) (grönt kretskort och transparent plasthölje) med FTDI & switch (stift 7&8 -kortslutning) och en USB-OTK-sladd för ansluta DCAN/USB till Andriod. Jag har även en ELM327 BT.
Jag har tittat på Andriod-appar typ Carly, Carista, Torque, Bimmercode m.fl., men dom ska ha typ 600 kr + 600kr/år. Jag kan väl betala 600kr, men inte varje år och dessutom "måste" man köpa deras ODB2-läsare för typ 600kr.

Men sedan har jag förstått att det bästa är ISTA och INPA till BMW.
Jag installerade hela ISTA+ 4.28.31 på Win10 64 bit (70 GBYte) och installerade även FTDI-64-bit-drivern och konfigurerade EDIABAS.INI med "Interface = STD:OBD". USB-förbindelsen fungerar när jag ansluter med DCAN-USB-kabeln, då jag ser att jag får strecket i "förbindelse-ikonen" med bilen.
Däremot verkar det inte fungera med min bil E88....efter en del Googlande verkar det som att ISTA+ inte har stöd för E88, utan då måste man använda gamla programvaran ISTA/D och ISTA/P, för att det ska fungera. Är detta riktigt ?

Sedan kom det massa program med ISTA+ som NCS-expert , WINKFP och Tool32. Vad har man främst dessa program till ?
Kan jag använda dessa till E88 ?

Nu tänkte jag installera ISTA-D 4.15.16.7 och ISTA-P 4.15.12.7 på Windows 10 64 bit och se om detta fungerar bättre än ISTA+ för min E88. Ska man installera ISTA/D-Spider eller ISTA/D-BimmerGeeks ? Vad är det för skillnad på dessa ?
Med dessa ISTA/D och ISTA/P program ingår två enormt stora filer, SDP 100GByte och SQL-lite "OTHER 4.15.12.7" 13 GByte.
Vad innehåller dessa giganter, tro ? Vad använder man EDIABAS till ?

Om jag har förstått det hela, så bör man utöver ISTA/D & ISTA/P även installera gamla INPA för E88.
Går den att köra INPA på Windows 10 64 bit ?
Vad använder man "Datenfile" till ? Jag har en SP-Daten v68.0 som är hela 30 GByte stor.

Jag installerade INPA 5.0.2 och får kontakt med bilen med USB-kabeln ("Battery=ON och Ignition=ON", men jag får inte upp några val av bilmodeller när jag startar programmet??!?! Har jag missat installera någon databas för för min E88 och N43 ?

Ofta ser jag bereppet MSD80, men vad betyder detta ?

Jag har även en gamla TIS CD Ver 3.4.2 från 2005 för 120i N43 (ej för min 118i) som måste köras på 32 bit Windows XP.
Finns det någon nyare TIS-version för 118i och N43 som går att köra på Windows 10 64 bit ?

Många frågor är det, men jag är tacksam om jag kunde få svar på någon fråga i alla fall.....
Jo, jag är inte intresserad av att trixa och programmera med bilen en massa utan bara att den fungerar från plats A till B, men jag vill kunna göra löpande underhåll ex byta motorolja, bromsolja och batteri
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.