|
|
|
|---|---|
|
Hej! Är rätt novis på delar. Det jag behöver hjälp med att veta: Är det pressade hjullager till min bil eller bultat? Kan jag byta delarna själv om dom är pressade? Jag har tillgång till press isåfall, men behöver jag något specialverktyg till just min modell för att inte pressa för hårt/långt? Otroligt tacksam för all hjälp jag kan få! /tRAJbJOUT | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Välkommen! Det är ipressade hjullager (vanlig konstruktion på 3-Serien och är exakt samma konstruktion på de tidigare generationerna E30 och E46). Länk Hjullagret pressas i och ur på plats med hjälp av ett hjullagerpressningskit (det vanliga ni vet med olika backplates, cups och sen lång kraftig skruv och mutter som går rakt igenom). Antingen ett generiskt som har alla möjliga olika storlekar eller ett som är modellanpassat. Nej, ingen större risk att pressa för långt. Finns en stoppkant längst in och dessutom så vet man att man pressat lagom långt när man kan få dit låsringen som sitter ytterst. |
|
Vilket fantastiskt bra och givande svar. Tydlighet i all dess glans! Tack bmw-slangen! :) Tror jag vågar mig på att göra detta själv nu! / tRAJbJOUT |
|
|
bmw-slangen har som vanligt koll på läget och det ser inte omöjligt ut för hemmapularen. Google är din bästa vän: Ta bort: Installera nytt: |
|
|
Tänk på att det finns 2st olika lagertyper/storlekar för E9X bak, så att du köper rätt :) /Kent |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Nu går det såklart att ta loss upright'en och ta den till en stationär press. Men då måste ett antal stag och annat lossas först, med de problem det kan medföra. Dessutom så vill jag minnas (ej säker) att någon av skruvarna/muttrarna är excentrisk för inställning av någon av hjulvinklarna (då finns även det orosmomentet med bilden också). Därför är det enklare/snabbare att demontera/montera hjullagret på plats. Två noteringar kring installationsvideon i tidare inlägg. #1 : När lagret pressas in så pressar man endast mot lagrets inner race - vilket inte är att rekommendera. Använd istället det gamla lagret att pressa med då detta endast trycker på lagrets outer race. #2 : När navet pressas in så används på baksidan ett mothåll som ligger emot upright'en och inte mot lagrets inner race - ej heller något som rekommenderas. Det hade varit bättre om han hade använt de två brickorna (som han använder när lagret pressas in) som mothåll på baksidan. |
|
Hej igen! Åter väldigt givande svar av allihop. Stort tack! Och även länkarna där var väldigt bra så jag halvt vet vad jag håller på med :) Som den något ångestfyllda själ jag är hoppas jag nu att jag beställt rätt hjullager :’D Ska ge mig på detta i helgen om jag hinner få delarna. Passade även på att beställa nya skivor och belägg bak med slitagegivare. Även beläggen fram passar jag på att byta. /tRAJbJOUT |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.