AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.076

Broms slitagevarnare Hjälo

Bi
5
Bil99
E61 525i-04
Tjenare har en bmw f11 som jag bytte skivor och belägg på bak och även slitagevarnaren!

Men när jag skulle byta slitagevarnaren gick en kabel av av dom 2 som kommer till kontakten från bilen sett av, och den gick av så långt in mot kontakten så går inte skarva ihop igen heller :/

Så jag tänkte höra om de går att köpa en ny sån kontakt nånstans (alltså kontakten från bilen sett som du kopplar ihop med den nya varnaren)?

Också läst att man ska kunna tvinna ihop kablarna så ska lampan sluta lysa iaf men skulle ändå va gött att få de att funka som de ska:)

All hjälp uppskattas och om ni inte förstår vad jag menar ska jag försöka förklara bättre :)

bl
2.294
blixten
325i -88
Jag vet ju inte riktigt hur det ser ut, men du kan kanske tvinna ihop kablarna och därefter löda ihop dem samt sätta på krympslang.
Det är verkligen onödigt lätt att ha sönder antingen kablar eller kontaktens plast, när allt har fått äldras och blivit skört.

Nu kan jag inte ge någon fullständig beskrivning, men kanske går det att få en idé hos realoem.com, där många kontakter avbildas. De flesta, eller åtminstone många, kontaktstycken byggs upp av själva plasthöljet plus lösa stift (fastpressade på kabeländarna ) som trycks in och låses av någon liten flärp som hindrar dem från att åka ut igen. Kontaktstiften är alltså normalt inte ingjutna i plasten,vilket är lätt att tro.

Men som jag förstår, kan den där flärpen tryckas in, så att stiftet går att dra ur. Det är bara frågan om hur detta görs. Ibland går det att få tips via realoem, som sagt, eller genom egna studier av en annan trasig liknande kontakt.

/Lennart

EDIT: Jag avsåg med mitt resonemang alltså det stift som nu inte har någon synlig kabelstump kvar att skarva på med något.
se
96
sebbe74
520d Touring -13 (N47)
Prova enligt lenwib's förslag.
Funkar inte det så gå till en skrot och klipp kontakten. (Tror hela kablaget är svårt att byta)
Skarva ihop med gamla kabeln men använd krympslang eller vulktejp för att täta ordentligt.
Bi
5
Bil99
E61 525i-04
Hej sorry för sent svar men tack iaf för alla tipsen!

Jag löste de genom att knipsa kontakten och tog ur stiften och lödde på 2 nya kabelstumpar på stiften och i med dom i kontakten igen och sen skarvsade jag ihop med kablarna på bilen, gick smidigt och nu funkar de igen! 😊
Tack för din återkoppling!

Låter som en bra variant. Var det lurigt att få ur stiften?

/Lennart
Bi
5
Bil99
E61 525i-04
Nej de va inga problem, svårt att förklara här men de säger lite sig självt när man ser den hur man ska bära sig åt👍
Ok. Tack!

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.