AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.351

Laga sprickor i träinredning

Bo
109
Boko57
BWM 750i, E65, 2007
I min 750i så finns det en del sprickor i träpanelerna. Det ser inte ut som att det är träet som har spruckit. Det verkar vara lacken även om jag är lite osäker.

Kanske kan jag få tips här på forumet hur man kan laga dessa sprickor ? Det är sannolikt fler som har detta problem.
BM
178
BMWägaren
BMW 530 2003
Vilka delar är det som det är sprickor i?
Jag är inne på min andra sjua nu och ingen har haft sprickor så det går nog att köpa dom delar på tex Ebay som är spruckna?
Bo
109
Boko57
BWM 750i, E65, 2007
Det är främst mittkonsolen men även träpanelen vid CD spelaren.

Bo
109
Boko57
BWM 750i, E65, 2007
De är som tjocka hårfina sprickor. Det är kanske lacken som det blivit sprickor i. Det rör sig om 2 - 3 på vardera panel vid konsolen och en längre spricka vid panelen vid cd spelaren.

Troligen är det lacken som spruckit. Frågan är om man kan åtgärda detta? Annars är det väl som du säger att man får köpa på Ebay. Dock kan det vara svårt att matcha träpaneler med inköpta.

94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Om det är sprickor så borde man kunna slippa av lacken och lacka om med klarlack. Det kan dock bli svårt om det är något pigment i lacken...

// Magnus

Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Det är inte repor av tex nyckel?

Om inte sprickorna vidgar sig tror jag också man borde kunna fylla med lack. Peta i lite klarlack kanske?
Bo
109
Boko57
BWM 750i, E65, 2007
Det tycks vara sprickor endast i lacken efter lite närmare koll.

Borde gå att klar lacka och fylla upp sprickorna kan jag tycka.

Undra om det är lätt att få loss trä panelerna för mitt konsolen?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det finns säkert finsnickar-firmor eller rekondfirmor som kan hjälpa dig.

Om man ska gå på vad Wheeler-dealers och Car S.O.S. har gjort i dylika fall, så bör du slipa ner klarlacken och sedan lägga på ny. Men det kräver nog lite yrkeskunskap så inte nya lacken reagerar med den gamla och reser sig, eller du slipar för djupt/ytligt t ex...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Känner igen det där, men tror det bästa sättet är antingen nya lister eller slipa ner och lacka om. Sprickorna är oftast så supertunna att det närmast omöjligt att fylla i dom med nåt. Dom är för "täta".

Dom flesta lister sitter bara dittryckta men man kan få använda ibland oroande mycket våld för att få loss dom.

Jag skulle köpa literna nya, ja jo beggade på Ebay först så ser du hur dessa ser ut bakpå och sedan börja bryta i de som sitter i bilen. Brukar inte vara så svårt att hitta kompletta set på Ebay. Visst, det kostar en slant men det kostar det på en svensk firma med. Om du ens hittar nån som gör det.

Lacken är rätt tjock och träbiten under är ju bara ett tunt fanér så det gäller att vara försiktig om man gör det själv. Sen vet jag inte vad för lack det är ovanpå, det är inte billack iaf.

Niklas

Fransosen
Bo
109
Boko57
BWM 750i, E65, 2007
Tack för all information!

Då har jag ett lämpligt projekt att pyssla med i sommar.

Var hittar man koden för trä inredningens nyas?

Det finns väl både ljusare och mörkare träslag i bilarna.

Iz
367
Izzy
MB C200 kombi-10
BMW Z4 23i -10
Slipa ned klarlacken försiktigt, eftersom faneret under är tunt....Sedan är det bara att klarlacka finslipa klarlacka finslipa tills dess att trät är helt mättat med klarlack...sedan så avslutas det hela med polering....Har faktiskt fixat en 735:as träinredning på detta sätt.....tar lite tid men är meditativt.....

Min fösta träinredning som jag fixade var inredningen i en Jaguar Mk2....där försökte jag få bort klarlacken med färgborttagningsmedel ( Bums)....det luktade pyton och funkade sämre än att bara slipa.....På jaggans trä körde jag tvåkomponents klarlack....luktade as i hela huset.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.