|
|
|
|---|---|
|
Hej! Motorlampan lyser som sagt på min bil.. Det är en 325 touring från 2003. Följande koder lästes ut från INPA: 228 Lambdareglerabweichung Bank 2 227 Lambdareglerabweichung Bank 1 203 Lambdaregelgrenze Bank 1 202 Lambdaregelgrenze Bank 2 Kolla fuel trim i Inpa också, vid tomgång står båda short term på +28% för att efter en stund röra sig ner till 0% på båda. Då börjar bilen gå ojämt och gav även felkoder på misständing på ett par cylindrar. Adaptation values stod båda på 0 hela tiden, vet inte riktigt vad det betyder. Jag misstänker att det är en vakumläcka och har därför bytt: Nedre och övre insugsbälgar efter hittat små sprickor i den övre. DISA: tog bort ursprungstätningen och satte dit en ny o-ring Den lilla vakumslangen som sitter på F anslutningen på den övre insugsbälgen var trasig så bytte. Efter åtgärderna märker jag ingen skillnad och får fortfarande felen... Någon som har upplevt något liknande/har några tips på vad det kan vara? | |
| Det låter ju som om du har på problem med lambdasonderna. Har du kollat att de fungerar som de ska? | |
|
Okej, Nja jag vet inte riktigt hur jag kollar det. har du något förslag? |
|
|
Om du har INPA borde du väl kunna se det där? Annars kan du enkelt se om sonderna fungerar med t ex appen Torque och en bra ODB adapter. Kolla om du har läckor i avgassystemet. Köp startgas och spreja runt för att kolla om du har ytterligare vacuumläckor. |
|
|
Om alla sonderna ger felkod, känns det spontant som att det finns något annat större fel "tidigare i kedjan", som indirekt ger de felkoderna... Jag skulle börja undersöka/åtgärda tjuvluft, för det är ett sannolikt fel! Ett röktest i insuget ger snabbt svar var läckage finns - troligen flera samtidigt. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för svar och förslag! Testade med startas och läs av fuel trims samtidigt men kunde inte dra några slutsatser utan stft ändrades av sig själv. Lånar dator med inpa av en kompis och kommer kunna göra fler tester nästa vecka. Något spännande hände imorse, när jag startade bilen så slocknade motorlampan sen körde jag till och från butiken i endast stadstrafik max 50km/h 15min till och från och lampan kom inte på då. Ska köra en längre sträcka i eftermiddag och lär då se om lampan kommer på vid högre hastigheter. Ska se om jag kan boka in ett röktest i nästa vecka! |
|
|
Motorlampan släcks efter tre "godkända körcykler", men felkoden ligger kvar för avläsning tills den raderas manuellt. Röktest kan du göra själv genom att lossa bälgen efter LMM och tejpa öppningen tät med en tunn slang in i insuget och blåsa in rök - samtidigt tittar du var röken sipprar ut. Kan vara lättare om man är två och gör detta. Saknar du rökmaskin går det bra med en fin Havanna-garre av god kvalitet... ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
haha, bra att veta! Jag återkommer med resultat :) |
|
|
Hej igen! Bytte slangarna från luftpumpen till baksidan av insuget då dessa var på väg att spricka. När det inte hjälpte hade jag in bilen på röktest och visade sig att en av slangarna till vevhusventilationen hade gått av helt. Slangen är bytt och bilen ligger fint på tomgång och ger inga felkoder än så länge. Så förhoppningsvis är allt fixat och klart :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.