AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
8.385

Varför Porsche?

Sida 2 av 3
cr
3.937
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Många Porschar rullar inte mer än runt 1000 mil på två år, då behöver man inte byta olja oftare. Köra bana på en rimligt nivå några gånger sliter inte mer på motorn än att gasa i trafiken ibland.

OT: Min förra 997 S gick mycket de första åren och servades vid 3000, 6000, 9000, 11000, 12500 mil. Blev inga problem senare i livet, såldes av mig vid ca. 15000 mil. Skulle jag själv köra 3000 mil mellan oljebyte, nej, men runt 1500 mil är rimligt. Porsches Boxermotorkonstruktioner med kamkedja osv. är betydligt tåligare än många andra bruksmotorer på marknaden. Bruksbilar lever många gånger ett betydligt ogynnsammare liv än entusiastbilar.

MVH Christofer
bl
2.293
blixten
325i -88
Så irrelevant är det ju ändå inte tycker jag. En gt3 är ju till viss del jämförbar med Ferrari och där krävde manualen, vad jag känner till, rätt så täta oljebyten/service.
cr
3.937
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Vissa GT-modellerna har tätare intervaller än "vanliga" modeller, t.ex. Cayman/Boxster GT4, 2000 mil eller två år. Nya GT3 verkar ha 3000 mil eller två år om man läser.

Det finns sällan eller aldrig någon teknisk relevans i serviceintervaller, det är rena "skrivbordsprodukter".

Sen är det oftast "Flexibel intervall", d.v.s. att även om det är UPP till 3000 mil så vill de ofta ha oljebyte efter något år eller 1200-1500 mil ändå.

MVH Christofer
@Westersund - Byta olja, filter och bromsvätska räcker vartannat år för en sommarbil. Vill man byta oftare kan man ju göra det men det är inget som påverkar livslängden som crille82 påpekar.

GT3 har intervall 2000 mil/vartannat år. Vid tuff bankörning rekommenderas service var 500 mil. Därför blir det olja, filter och bromsvätska varje år för mig men man MÅSTE ju inte köra 500mil bana heller. Kostnad på PC för en GT3? Ca 6-7kkr dvs inget konstigt då boxermotorn rymmer en hel del olja. Återigen, helt i linje med BMW. Och lånebil ingår vilket var längesen det erbjöds fritt av BMW...

Det finns ju exempel från forumet här där personer köper BMWs för miljoner men skippade Porsche pga att vagnskadeförsäkring saknas. Så varför skulle inte servicekostnaden (eller bristen av det) vara viktig för vissa?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Svaret är rätt enkelt. Det är världens bästa bilar i alla segment om man älskar att köra bil. Dvs det BMW en gång i tiden stod för, och något man förträngt eller glömt på senare tid.

Dåliga säljare finns det gott om, hos alla bilmärken tyvärr.
Visa användare
308
igelkotten
BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07
Audi A2 1.4tdi (90hk) -04
Volkswagen Transporter T6 -16
Har blivit trevligt bemött på Porsche Malmö de få gånger jag varit där och en gång övertalad av säljare att provköra en Panamera när jag strosade runt i hallen.
Då stör jag mig mycket mer på en Bmw säljare jag mötte hos grannen som försökte övertala mig att en 540d är lika snabb som en M550i och mycket snabbare än den 435d jag har bara för att han råkade ha en ståendes i hallen som samlat mycket damm och han antagligen gärna ville bli av med. När jag ifrågasatte om det verkligen kunde stämma(väl medveten om att han antingen hade noll koll eller försökte lura mig) stod idioten på sig. Tur det fanns andra vettigare säljare att prata med istället.
iq
327
iqbad
BMW M2 -17
Porsche Cayenne S -15
Volvo S60R -05
Jag har varit inne en gång på porsche center i danderyd, där var de supertrevliga tycker jag. Var inte ens nån seriös kund utan undrade bara om de hade nån beggad macan turbo som man kunde kolla lite på / provsitta. Jag höll ju inte på att komma därifrån för säljaren ville visa mig alla olika andra alternativ (panamera / cayenne etc).

Jag har en cayenne nu och servar den på porsche i Linköping, där tycker jag också de är trevliga.

cr
3.937
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Även PC i Borås har vart mycket tillmötesgående. Dock ett tag sedan jag var där nu.

Örebro har vart betydligt svalare när jag haft kontakt med dem. Det var dock också ett tag sedan.

MVH Christofer
Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

Knappast svårt att få tag i en Gt-vagn nu, viss lev tid är det. När 991.2 gt3 var ny så var kön lång(och rabatten minimal), nu är det inte samma tryck. Stod i kö 1,5 år för en 991.2 men då började jag köa innan 1.a levdatum i Sverige, nu tackade jag nej när det väl blev min tur av andra orsaker men säljaren från PC-Göteborg var ganska på. (på riktiga Porsche center inte Hedin performance). Haft gt-vagn innan men tror inte det hade någon betydelse, det är ju ingen Fralla :).

Man får fylla i kränkhetsrapporten och gå vidare om man stör sig på trötta säljare och välja en som ger en tid.
cr
3.937
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Slippy: Är det verkligen så? Svårt att tro att det "obegränsad" tilldelning på GT-modellerna till Sverige?

Dessutom har ju många bilmärken problem i största allmänhet i nuläget. Finns ju många massproducerade vardags-modeller som har över ett halvårs leveranstid och som flyttas fram kontinuerligt.

MVH Christofer
Jag är inte så säker på att tillgången av GT3 överstiger efterfrågan denna gång, just av de anledningarna som redan nämnts. Hög efterfrågan, lägre volymer av fossilbilar pga utsläppsreglerna (och lock-downs) gör situationen klart annorlunda än 2018. Det är därför svårare idag skulle jag påstå. 2018 gick det ju faktiskt att få en bil om man ansträngde sig och tjatade hål i huvudet utan att stå i någon kö.

Att en säljare kan vara ”på” trots en attraktiv modell beror ofta på att man ser vidare potential i en kund. Kollar man på dina andra bilar du kör är det inte otroligt att han ser bortom GT3.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Slippy vet inte om köa i 1,5 år (i princip slutet av produktionscykeln) är enkelt om man köat innan bilen släpptes?

Har man tur så kanske man kan få en 992 GT3 hösten 2022 om man har lite tur som det ser ut nu. Förmodligen enklare att köpa en begagnad istället.
Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

Hej, ja obegränsad tilldelning är det inte. Men enligt pc-gbg fanns det fortfarande platser igår om man ville ha en GT3:a lev nästa år, det finns väl tom snart beggade att köpa om man är otålig(tyvärr med en prislapp som speglar otåligheten). Jag tänker att man kanske inte helt hux-flux springer ner och köper en gt3:a utan att man planerat lite och kollat utbudet så man kunde ställa sig på kö och fått en iår. Men kommer man nu och vill ha en juni är det svårare. Ungefär lika lång levtid på en ny X5 hybrid....Kompis beställde i december 2020 leverans i november 2021.

Man kunde ställa sig på kö för en plats på 991.2 gt3 när Porsche gick ut och sade den var på gång, jag hade fått en ca 11månader efter den första levererades i Sverige total kötid vi leverans ca 18månader.
cr
3.937
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Att beställa och vänta, säg ett och ett halvt år på en bil, båt , pryl hade troligen aldrig vart aktuellt för mig, hur intresserad och sugen jag än hade vart. Kan man inte beställa på sommaren/hösten och åtminstone få till kommande vår så tappar man ju lusten.

Det går ju oftast betydligt snabbare att projektera och bygga ett hus till och med.

MVH Christofer
Tydligen inte helt lätt att få fatt i en i USA heller...
Länk
Långt ifrån alla PC kör med kölista på GT-bilar, det är snarare undantag. Desto vanligare kollar man på hur bra kunden är, hur använder kunden bilen, servar kunden bilen hos oss osv.

Är man en ny kund är kombinationsköp ett sätt att få fatt i eftertraktade modeller. Köp en Cayenne istället för en X5 så går det säkert att diskutera ett kombinationsköp med en GT3 och få tilldelning fortare. Är ju egentligen en ganska logisk filosofi om det är stor efterfrågan på en modell.
Någon som kanske provat Taycan?

/Anders
@Med Känsla: Har testat 4S (utan performance batteriet) samt Turbo S ett par gånger. Något särskilt du undrar över?
Th
361
Thomas M
MB GLE 350de Coupe -21
BMW i3 94Ah REX -17
VW CrossCaddy 4M -14
MB Sprinter 311cdi 4x4 -05
Multicar M26 4x4 -96
Ja, provade den enkla, bakhjulsdrivna, häromveckan och blev överraskad av hur bra grepp den hade trots väl frisk fart i rondeller och liknande.
Aningens plastig känsla invändigt men väl sammansatt och lite 911-vibbar i och led den sluttande taklinjen, där slutar väl liknelserna.
Ljudkompositionen är väl mest en kul grej i början.

Ska även kika på Cross Turismo nu i veckan och för vårt behov är det nog den modellen som skulle vara aktuell i så fall i och med det smartare lastutrymmet.
Th
361
Thomas M
MB GLE 350de Coupe -21
BMW i3 94Ah REX -17
VW CrossCaddy 4M -14
MB Sprinter 311cdi 4x4 -05
Multicar M26 4x4 -96
Fast när jag väl står där hos Porsche-handlaren med pengarna i handen så faller valet säkerligen på en 911 igen.
Mvh Thomas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.