AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.398

Blöta dörrlister G31 2021

Hej

Jag har blöta dörrlister, dvs insidelisten i sammet. Den är blöt när det är blött ute. Enbart listerna på bakdörrarna, framdörrarnas lister är torra.. Skall det verkligen vara så? Det känns ju som att bilen tar in vatten då?
Har samma problem på min, fryser dessutom vintertid, sjukt irriterande. Verkar vara en hel del som har problem med detta. BMW smörjde in mina lister i vintras på service. Det blev bättre men inte riktigt bra, får vara extremt noga med att torka av för det inte ska frysa. Känns inte direkt premium, det är ju ingen billig bil. Konstigt nog är det bara bak, då jag antar det sitter samma typ av list fram?
Ro
6
Robbelibob
520D Touring Sport Line -18
Har också det problemet. Bakdörrarna är värst men har aldrig varit med om att jag inte fått upp dem på vintern. Känns dock sådär att behöva rycka. Som skribenten ovan skrev, var nog med att torka av listerna vintertid efter tvätt eller fulktig väderlek så blir det bättre. Många har det så här enligt bmw mecken jag talade med, han rekommenderade inte smörjning pga att missljud kunde uppstå under färd.

Jag fick sparka ut bakdörren inifrån imorse. Kändes som om jag skulle rycka sönder handtagen på utsidan. Bakdörrarna satt som berget. Är ju den där sammetsytan mot plåten som fryser fast. Är ju bra sugen på att klippa bort den från ovansidan.
Jag har förstått att alla g30/g31 har detta problem. Vad är lösningen?
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Kan hjälpa att gnugga in listen med stearin, dvs ta ett vanligt stearingljus och gnugga listerna.
Hej

Jag får testa stearin. Även läst om Vaseline.

Är ju enbart filtlisten närmast närmast plåten på ovansidan som fryser fast då den suger åt sig vatten.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det jag läst, hört och sett är att BMW's egna listskydd är bättre än alla andra medel och rekommenderas av många
Länk
Hej

Har du testat den?

Bmw berömda medel hette gummi plfedge, är det samma medel som du länkade?

P.
148
P.T
440ix GranCoupe -16
520xd Touring -20
Har exakt samma problem, ligger vattendroppar (många) ovanför filtlisten samt att filtlisten är våt. Gäller hela bakdörrarna samt 1/3 av framdörrarna.

Lämnade in på Förenade bil i malmö förra vintern, de hade aldrig hört talas om detta och att det var helt unikt för mig. De smörjde lite men utan resultat, ”dessvärre ” kom våren så fick inget bra tillfälle att åka in igen. Men nu är det dags igen… Lyssnar ivrigt om någon finner en lösning.

Extremt drygt här i södra sverige när det ofta växlar mellan plus och minus.
P.
148
P.T
440ix GranCoupe -16
520xd Touring -20
På min är det inte bara listen som fryser fast, vattnet ovanför listen och plåt mot plåt fryser också fast. Ordentligt och sö att man inte vågar dra hårdare.

Hjälper bmws medel även på plåten, eller är det bara för filtlisten?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@*Calle* : Nja, nästan. Det heter Gummipflege (inte gummiplfedge).

Kommer från tyskans "pflege" som betyder typ "vård".
Jämför med tyskans vård och omsorg där det dyker upp ibland.
Så Gummipflege blir helt enkelt gummivård på svenska.

Men yes - länken går till BMW's egna Gummipflege (83 12 2 458 019).
Det brukar stå framme bland de andra bilvårdsprodukterna där framme vid kundmottagningen hos Förenade Bil i Malmö (eller var det på hyllan bakom disken kanske).

Yepp, använder detta då och då - men antalet "utmaningar" har varit få och klena - så min feedback är inte så mycket att gå på.

Men det jag hör är något helt annat än vad jag är van vid från tex E34-tiden och andra bilar.

Här pratas det med fuktindränkta filtlister coh även vattenansamlingar som fryser ihop plåtöppningar.

Mot något sådant hjälper inga av dessa medel - det kan jag erkänna direkt här och nu.

Men hur tusan ser dessa konstruktioner ut? Kanske får passa på någon gång och köra in huvudet i en G30/G31 och se efter själv!
Intressant att inga produkter hjälper mot de fastfrysna dörrarna. När det är list mot plåt. Eventuellt skulle man kunna fästa en gummilist till så vatten inte kan tränga igenom listen eller komplettera med gummilist där det är plåt.. det kan också vara konstruktionsfel eller dörrjustering som behöver göras.

Dörrarna fram upplever jag som ”okej”. Lite fukt på filtlisten på förardörren, öppnas med ett hårt ryck utan problem.

Jag får spela in en film och visa upp för bmw bilia.

Tacksam om någon har fått detta avhjälpt och hur kan meddela mig.
Länk

Felet är uppmärksammat på andra forum. Dock inte hört någon lösning
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Aha, bra bild *Callle*.

Kollade nu på min E87 och den har en liknande design (fast tycker G31 ser ut att att ha gått "ett ytterliggare steg").
Har inte tänkt så mycket på detta på min E87 då den främst varit en vinterbil (och går mest i Malmö/Lund området och i ärlighetens namn - här går det sällan under nollan och den står sällan parkerad utomhus).

Jag kan inte minnas E34 hade en sådan design (och minns heller inte så mycket diskussioner om just detta fenomen).

Ser ju ut som vattnet fastnar mellan den där filtflärpen och plåtkarossen vilket verkligen inte är bra. Det gör att jobbet för ett eventuellt medel blir svårare (när hela listen är dränkt/saturerad med vatten under längre perioder).

Men det ser ju ut som det är ett större glapp mellan filtflärpen och karossen där på bakdörren att döma av dimensionerna på de där istrekanterna. Verkar som den inte sluter tätt mot karossen (som den verkar göra på framdörrarna).
Waxa plåten med ett keramiskt wax det är det enda som har hjälpt mig .
Att smörja listen hjälper bara tillfälligt .
Så ett riktigt wax så får man ett bestående skydd.
Jag waxar min en gång på hösten och jag klarar hela vintern utan problem.
//mattsson
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
3 lister runt dörren (1 i dörröppningen och 2 på dörren)! Måste ha med ljudkomfort att göra, sen har det blivit en olycklig bieffekt att dörren fryser fast.
Eftersom vattnet tränger in, så undrar jag om det går att justera dörren.
Pe
13
Pelle_H
520d xDrive -20
Jag har testat allt och det som enda som funkar riktigt bra mot fastfrusna lister är glycerol (finns på apoteket)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.