|
|
|
|---|---|
|
Hej, ny här på forumet och hoppas på hjälp från er här. Det verkar ju vara rätt ställe att vända sig till i såna här lägen. Till att börja med så har jag redan bytt en hel del delar som kan uteslutas från mitt problem. Följande är bytt förra helgen: Vänster Fram: Yttre Styrled Yttre Spindelled Inre Spindelled Krängningshämmarstag Hjullager Drivaxel ABS-sensor Länkarmsbussning Höger Fram: Yttre Styrled Yttre Spindelled Inre Spindelled Krängningshämmarstag Hjullager ABS-sensor Länkarmsbussning Kardan: Stödlager Bak: Bakre Differential Bussning Vänster Främre Differential Bussning Höger Främre Differential Bussning Jag ska byta den bakre diffbussningen igen då den blev punkterad och läckte ur sig lite vätska vid montering... Tror dock inte att mitt problem beror på detta, för bussningen känns fortfarande stum och diffen rör sig inte om man bryter i den med ett spett. Och nu till problemet. Jag hade vibrationer och missljud i framvagnen vilka är i princip borta. Känner inget i ratten längre i alla fall. Något dovt ljud kan möjligen finnas kvar, men inga vibrationer. Bak hade jag de klassiska vibrationerna när man accelererar som beror på diffbussningarna, så dom är borta... Typ. 90% är borta men finns lite kvar ändå... Klonket när man lägger i driven/backen är fortfarande kvar.... Det är något som vibrerar när man kör bilen, i låg fart är det så pass lite att jag kan leva med det. men vid 80km/h börjar det bli påtagligt. Accelerar jag kraftigt så börjar det vibrera något fruktansvärt vid 120 km/h och vid 140km/h är det så hemskt att jag inte vågar gasa mer. Låter mer illa i låg fart och övergår i kraftiga vibrationer i hög fart. Det är så kraftiga vibrationer att mynten i koppen vid armstödet börjar studsa. Jag tycker mig kunna lokalisera vibrationerna till att det kommer bakifrån eller från kardanen och det är absolut inte däcken eller obalans i dom. Det hade jag känt... Har ni några tips på vad detta kan bero på? Bilen i fråga är en E46 330XD A - Touring | |
| Det kan ju vara ett däck som inte är helt runt då vibrationen är hastighetsberoende. Hardyskivan kan ju eventuellt vara utsliten. | |
|
Glömde tillägga att vibrationerna inte är kvar när man släpper gasen. Försvinner inte helt men dom förstärks direkt man accelererar. Det är säkert dåliga däck och lite obalans i mina vinterdäck "väntar på sommardäcken som är påväg" Men det kan väl omöjligt orsaka så brutala vibrationer? Kan man se på hardyskivan om den är kass? Den såg då fin ut när jag böt stödlager och hade ner kardanen. Hade en M3a förrut och på den såg hardyskivan ut som ett garnnystan och det märktes knappt på den ^^ |
|
|
Om det försvinner när du släpper gasen borde ju däcken gå bort. Bussningar vid motorfästen kan vara dåliga. De så kallade bakbalksbussningarna brukar behöva bytas med "jämna" mellanrum. |
|
|
Kardanaxel, hardyskiva, drivaxlar och ev. bussningarna i bakvagnen skulle jag börja misstänka om du har vibrationer som försvinner när du släpper gasen. Känns vibrationerna inte i ratten, utan i sätet, är det troligen bak du har problemet. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Knutkorset längst bak på kardanen mot diffen var lite kärvigt tycker jag. Det är även en del spel i drivlinan när man snurrar bakhjulen, men det kanske är normalt? Känner inget glapp alls i drivaxlarna bak. heller inget glapp i hjullagren och låter inget när man snurrar hjulen för hand. Får väl testa byta hardyskivan först i alla fall även om den såg bra ut. Nästa steg blir väl att sänka ner hela subframen. Kan bussningarna i "Subframen" orsaka ett klonk när man lägger i driven/backen? Eller kan det vara så att den nya diffbussningen som läckte ur sig vätskan redan blivit dålig efter knappt 20 mil? Tar jag ner bakvagnen så byter jag ut alla bussningar i den och även nya diffbussningar igen för att vara på den säkra sidan... Vid en snabb inspektion såg jag dock inget konstigt i bussningarna till bakvagnen. Hade inga sprickor i infästningarna heller vad jag kunde se.. |
|
|
Bussningen som är punkterad är därmed kass/förbrukad - det är ett "hydrolager" som inte fungerar som det ska om oljan är borta och har "punktering". Lite "klonk" kan det vara även i en frisk drivlina - det är kuggar och annat som har lite spel. Hade det varit 100% stumt, hade det inte fungerat vid olika temperaturer då olika material ändrar storlek beroende på temperatur. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag byter bussningen igen och ser till att inte punktera den nya och så byter jag hardyskivan i samma veva. Så får vi väl se om detta hjälper 😊 Enda positiva med detta är väl att bussningen inte hunnit rosta fast än som den gamla. Inte bekvämt att elda under bilen och ligga med bågfilen i obekväm ställning. 😂 Tack för tipsen, tar gärna emot fler idéer på vad det kan vara eller om någon varit med om något liknande. |
|
|
Har liknande vibrationer som börjar vid 80 kmh och börjar minska över 110, som värst runt 100. har bytt styrleder och länkarmbussningar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.