AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
831

Bultar till fjäderbenslager

Jo
24
JompeV
320D F30 -12
Jag har precis fått tillbaka ett par fjäderben som jag lämnat in för att byta fjädrar och fjäderbenslager. Osmidig som jag är så glömde jag att dubbelkolla bultstorleken på dem nya fjäderbenslagren innan jag lämnade in dem.

Idag när fjäderbenen skulle monteras så märker jag ganska snabbt att bultarna är helt olika. Enligt BMW så har min gamla fjäderbenslagring OEN 31 30 6 880 438 vilket fick en servicemedarbetare på Schmiedmann att rekommendera Bilsteins fjäderbenslager med art nr. 12-251377.

Var inne på BMW Tyresö idag där dem gav mig ett extremt bra bemötande då de försökte hjälpa mig att hitta rätt bultar. Hittade ett par vanliga M10 bultar som passade hyfsat bra men som självklart bara ger en temporär lösning.

Är det någon som vet vilka dessa bultar skulle kunna vara? Bilstein Lagret är som sagt art. nr. 12-251377. Är ganska desperat att kunna montera ihop allting igen.
Visa användare
2.336
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Länk

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Jo
24
JompeV
320D F30 -12
Tack @Sverige!
Tror att de 3 M10-bultarna som håller fast lagret borde vara OEN 31306863134. Är dock fortfarande tveksam på vilken bult som skall hålla fast fjäderbensstaget. Alltså den upphöjda bulten som man ser på följande bild Länk . Den verkar inte finnas med på den "ritningen". Vet att det skall vara en M10 bult men som har en väldigt specifik stigning.
Jo
24
JompeV
320D F30 -12
Lyckades hitta den här "ritningen" Länk. Dock så verkar OEN 07147270121 vara den jag redan har som inte passar. Fanns även en OEN 31106854219 som kanske skulle fungera. Ska försöka få tag på en sådan i helgen. Om någon har några andra tankar vilken bult det skulle kunna vara så får ni jättegärna dela med er.

Eller om ni vet att ni har en M10 bult till ett fjäderbenslager så kan ni jättegärna skicka ett meddelande till mig här på forumet.
Visa användare
2.336
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Det är inte bara att det ska vara M10-skruv, det måste vara rätt gängstigning åxå.
Länk

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Jo
24
JompeV
320D F30 -12
Har en rejäl uppdatering för den som kanske råkar snubbla över ett liknande problem! Fjäderbenslagret kom från Bilstein och visade sig ha skit kvar i gängan från fabrik. Detta gjorde att muttern bara gängade ett varv och sedan fastnade. En skarpsynt medarbetare på Mekonomen lyckades få ur smutsen och sedan gick originalskruven i utan motstånd.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.