AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
820

Eftermontera Navi

ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Någon som har erfarenheter av att eftermontera Navi till en bil? Jag har en e32 som jag är sugen på att modifiera.
Vilka märken är bra och lätta att montera.
Har tittat lite på Clarion, Pioneer, mm mm, men det ser komplicerat ut när man ska ha 2 din enheter som ska platsa..
Eller ska man montera med en separat skärm??
Tipps och ideer, erfarenheter?
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Du har nog inte så mycket annat val än att montera separat skärm då det inte finns någon plats i E32 att montera naviskärm om det inte är en liten radionavi vi pratar om. Kan bli väldigt stora och kniviga modifikationer annars.
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Jo, en liten radio navi eller liknande.
Jag har funderat på att offra platsen för askkopen och så, men räcker det eller måste jag ner och gräva i luftkonditioneringen för att få plats?

är det bra med en sådan radio med skärm inbyggt eller är det bättre med dem som har separat skärm?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jag skulle rekommendera texen blaupunkt med separat skärm. Körde en sådan häromveckan och det fungerade riktigt bra.
Asken
Jag jobbar med att installera handsfree, komradio, navigation med mycket mera och jag rekomenderar (bland annat) VDO Dayton. Kostar lite mer men är väldigt bra. Kan expanderas med TMS-modul så att den automatiskt planerar om rutten efter de trafikmeddelanden som kommer över RDS. Du kan även ansluta backkamera osv. Det enda du egentligen behöver för att få ett fungerade system är spänningsmatning, hastighetspuls och signal från backljus så att navigatorn vet när den skall räkna baklänges. Sen finns det ofta fler trådar för "extrafunktioner", men i grunden klarar du dig med det jag nämnde.

// Joakim

.......................................................................
Länk
Glömde säga att jag definitivt tycker du skall satsa på en med en ordentlig färgskärm. Språk i navigatorns menyer samt röstguiden är inte fel om det är svenska heller. Vilket t.ex. VDO Dayton har men inte t.ex. Panasonic

.................................................................
Länk
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Tack för alla tipps.
Nu ska jag bara spara ihop till dessa pengar som behövs.. men målet finns :)
Visa användare
131
Jonas.N
316i -90
Kolla på Alpine INA-N033R, bäst i europa just nu!
Länk

Mvh Jonas.N
Bamsefar:

Ja, jag är rätt säker på att hårdvaran till navigatorn kommer från VDO, dock är det annan mjukvara. Detta gör att även om det finns fysiska uttag för t.ex. backkamera så kan du kanske inte komma åt den mjukvarumässigt sen. Är inte jättekunnig på just BMW's navigation, men skall försöka ta reda på mer. Borttagning av fartspärren kan bara göras på BMW från modellår 01 och frammåt (har jag för mig det var) tidigare modeller kan man ändra själv.

MVH
Joakim

Länk
hellonasty
Joakim!
Håller på att montera in scanner och komradio i min E36:a å jag måste fråga om du har några tips för hur man kan få det snyggt. Funderar på att plocka loss displayen från komradion och skarva kablarna men det ser så jäklarns pilligt ut!

Displayer finns i många utföranden/kopplingar. Oftast är signalerna multiplexade för att hålla ner på antalet trådar mm. Om man bara förlänger trådarna får man diverse problem, störningar i både radions och kanske annan elektronik pga snabba flanker på signalerna. Du behöver flytta både display och drivkretsar är jag rädd, om det går att separera från resterande elektronik. Kablarna måste vara skärmade och lågkapacitiva.

FP
hellonasty
Gäller detta samtlig elektronik av det här slaget? Min komradio har ju några år på nacken så displayen består endast av två st segment sifror och övriga reglage av en knapp med tre lägen + två vridrattar.
Men annars, hur känner man igen drivkretsarna? Brukar dessa sitta på ett separat kretskort?

Att förlänga kablage till displayer ger ofta, som ovan nämnt, störningar och problem. Vissa radioapparater har dock stöd för delat montage, dvs själva "burken" på ett ställe och man.appen (manöverapparaten, fronten) på ett annat.

Handskfacket är ju lätt att ta ur på en E36, så det hade jag nog utnyttjat om jag monterat i en sådan.

MVH
Joakim

(Som de senaste tre dagarna monterat i 30 ambulanser *suck*)

Länk
Om det bara är två segment siffror (1-23 eller 1-40) och LED-display så är det förmodligen bara likspänning som kopplas, då bör det gå bra att förlänga ut anslutningarna. Det går åt 8 trådar till varje siffra.

FP
M_5
sfd
Håller med Asken. Jag har själv ett Blaupunkt DX-V, som funkar bra. I dagarna kom dessutom en ny karta till det systemet, som skall vara kraftigt förbättrat. Har dock inte hunnit utvärdera den ordentligt ännu. Ang. dubbeldin så är det inte nödvändigt, även om du väljer en motorskärm. Själva "datorn" kan du ju montera t.ex i skuffen, då du sällan behöver komma åt den.
Visa användare
232
griegertz
BMW 525 M touring-05
Blaupunkt DX-V såg snygg ut! speciellt den med inbyggd TV och navigator i ett. Om man inte har navigator i från början vill iallafall inte jag ha en skärm och massa fjärrkontroller som hänger utanför. Dessutom var den diskret svart i infällt läge och det matchar ju inredningen bra. Någon som vet någon i Göteborg som installerar dessa?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.