|
|
|
|---|---|
| Dax att inhandla nya däck, har bredd 9,5 fram och 10 bak. Dem som sitter på nu är 245/35/20 och bak 275/30/20. Nu har jag fastnat bland alla premium däck och har svårt att bestämma mig. Till min fråga, hur bra är Pirelli, Bridgestone, Goodyear alla vet att Michelin är bäst. Men vill svar av dem som redan åker på dem andra däcken. Dem jag har tittat på är Michelin Pilot Sport 4S men vill ha lite tips på dem andra däcken. Nej jag ska inte köra på RFT däck. | |
|
Ska man inte köra bana eller kör extremt aktivt så går det nog bra med vad som i premiumsegmentet. På torr väg är det ju grepp i det mesta. Åker själv GY asymetric 3 på flertalet bilar och är mycket nöjd med dem. Tysta och verkar hålla bra. 6mm kvar efter 2 säsonger och ca 2000 mil med lugn körning på en 520dx. Brukar dessutom gå att hitta till bra pris. |
|
|
Good-Year, Pirelli, Continental och Michelin har alla bra däck i det segmentet. Köper man deras senaste däckmodell, får du bra däck helt enkelt. Men man måste tänka efter vad det är för egenskaper man prioriterar - köper man extrema sportiga däck, kommer de greppa grymt men oftast har de kort livslängd och bullrar och är stötiga... Prioriterar du komfort och livslängd, kan greppet i torrt och/eller väta få stryka lite på foten. Däck är alltid kompromisser. Bridgestone anser jag personligen inte tillhöra premiumsegmentet trots att de är prissatta därefter... Läs in dig på olika däcktester och kika efter vilka däck som bäst motsvarar dina förväntningar - det är inte säkert att det är testvinnaren då de kanske viktar olika egenskaper annorlunda efter vad du vill. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jag ska köra på icke ersättlig last. (Mina barn) så då vill man inte snäla med vägreppet som är lika stor som 4:a handflator. Men sen har jag dålig erfarenhet av däck som förstört bromsskivor pga mjukheten och andra faktorer. Vad anser ni för dem andra pirelli eller pirelli? | |
| Pirelli eller Goodyear menar jag? Några fler som kört med dem eller Bridgestone? | |
|
Nu förstår jag inte: hur kan däck förstöra bromsskivor? Menar du att de greppar för bra och utsätter bromsarna för större påfrestning? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Nej utan sämre däck skapar vibrationer vid inbromsning som gör att hjulen wobblar lite vid inbromsning som påverkar bromsskivan. Om dem är för mjuka av sämre märke så blir det en effekt som gör att skivorna kan slå sig likaså vid hårda korta inbromsningar vid regn. Men nu åter till däckmärken om någon kan hjälpa av egen erfarenhet. | |
| Vad säger ni som kör på YOKOHAMA då? | |
| Har inte kört din dimension men varit väldigt nöjd med Michelin PS4 (som i test på bana hade bättre våtgrepp än 4S). | |
|
Jag har kört på Michelin, Continental, Good-Year, Pirelli och Bridgestone (samt Dunlop som är Good-Years "andramärke" men ändå "premium") på olika bilar. De enda däck jag har varit missnöjd med är Bridgestone - har varit bullriga och dåligt grepp. För många år sedan hade jag Yokohama på min E36:a och de fungerade helt ok men anses generellt inte vara "premiumdäck". De bästa däcken jag har haft var nog Michelin Pilotsport4 - väldigt bra grepp i både vått och torrt, relativt komfortabla, tysta, vibrationsfria och verkade slitas ganska långsamt. 4S ersatte Pilot supersport och är mer "sportigt" än vanliga Pilotsport4, med klibbigare gummi och styvare stomme. Bättre grepp men sämre komfort och livslängd. Din förklaring till att däck kan påverka slitaget på bromsskivorna har jag aldrig hört förut och ärligt talat tror jag inte på den heller för det verkar inte helt rimligt...om hjulen vobblar är hjullagrena dåliga och då är det de som är orsaken. Möjligen kan jag tänka mig att bankörningsdäck (slicks eller semislicks eller liknande) kan ge så mycket mer grepp att bromsarna blir överhettade vid hård bankörning. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Dåliga däck med kombinationen icke original fälgar är det som är resultatet har jag fått som svar. Bytte skivor och original fälgar med Michelin opps så var problemet borta | |
|
Tja, jag ska inte säga att det kan vara så, men jag har aldrig hört det förut och det låter helt osannolikt - det känns mest som ett argument från en handlare för att få sälja en uppsättning fälgar/däck... Innan jag får en mer detaljerad argumentation som bygger på någon form av vetenskaplig empiri, avfärdar jag den förklaringen personligen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jag köpte inget av han jag hade en uppsättning av allt tipset var gratis | |
|
Problem för att däcken skulle vara för mjuka har jag heller inte hört förut, men däck som inte är tillräckligt runda och jämna eller fälgar som inte är runda ger ju problem med skak och vibrationer. Det kan märkas speciellt vid broms. Snarare så att styvare däcksidor borde ställa högre krav på rundhet. |
|
|
Bmw21, ja det köper jag. Billiga kina-skräp-däck är inte sällan orunda och/eller har partiella förhårdnader i stommarna och det ger vibrationer som inte går att balansera bort. Men att det skulle påverka bromsskivorna har jag svårt att se... Fälgarna och bromsskivorna sitter ju bultade stumt i hjulnavet som i sin tur är lagrat av hjullagret som inte tillåter något spel i sidled i praktiken. Då måste det skaka något grönjävligt för att få de flytande bromsoken att börja slå i sidled så mycket att de påverkar skivorna. Men då har man troligen stannat bilen för länge sedan pga. vibrationerna. För att citera doktor Dengroth: "Jag är skeptisk" ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.