AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
648

E60 520i -05 lägger av under färd.

Fi
4
Fitzo
520i 04/05
Hej!

Har ett minst sagt jobbigt problem med min E60...

Efter 10-15 minuters körning stänger motorn av, helt utan förvarning. Ibland tvingas jag köra till sidan av vägen för att starta om, men ibland så studsar bara varvmätaren nere i botten innan motorn "hittar tillbaka" så att säga.

Problemet uppstår inte varje körning, men när det väl sker görs det alltid efter ungefär 10-15 minuter. (aldrig efter t ex 2 minuter, eller 30), vilket jag tycker verkar konstigt.

Verkstaden läste ut 3 felkoder: D354 D355 D356

Ingen av dem pekar på en trasig vev- eller kamaxelgivare, utan snarare ett kommunikationsfel av något slag.

De trodde att problemet berodde på ett elfel i kombination med fukt, vilket givetvis inte är omöjligt.
Men vad tusen gör jag åt det isåfall? Torkar den mha avfuktare?

Tacksam för all hjälp

Mvh Fitzo

Hej,

När jag googlar, får jag upp många trådar/inlägg med exakt samma uppsättning felkoder, ibland kombinerade med några motorkoder.

Ett förslag är att lossa och sätta tillbaka kontaktstycket på DSC-enheten, där det kan ha uppstått dålig kontakt = ingen/dålig kommunikation.
Ca sjunde inlägget:

Länk

DSC-enheten tycks under alla omständigheter vara inblandad på det ena eller andra sättet:

Länk

Men prova själv att googla t ex "d354 bmw fault code".

/Lennart
Fi
4
Fitzo
520i 04/05
Tackar för hjälpen, Lennart!

Kan tillägga att det stod ett par centimeter vatten i batteriutrymmet för ett par månader sedan. Torkade givetvis ut det, och det har inte återkommit sedan dess.

Antar att kabeln från DSC-enheten ansluter där någonstans ovanför batteriet? Jag får nog se över den biten.

Mvh

Fi
4
Fitzo
520i 04/05
Har "motionerat" kontaktstycket vid DSC-enheten nu. Får se om det hjälper.
Har du haft en massa vatten i batteribaljan, finns det säkert en bra anledning att se över diverse anslutningar i det utrymmet (och angränsande, kanske också). Atmosfären i det slutna utrymmet blir ju väldigt fuktmättad i ett sådant läge.

Som jag annars förstått det, skulle man lossa kontaktstycket på själva DSC-enheten. Den finns under motorhuven, framme till höger i bilens körriktning.

/Lennart

EDIT: Där var jag sen. Men inte hittade du väl DSC-enheten där bak (där batteriet väl finns?)?
Fi
4
Fitzo
520i 04/05
Nej, förstod att det var lätt att missförstå. Jag kopplade ur den där framme, men funderade på var kabeln från kontaktstycket sedan ansluter någonstans, och då tänkte jag ovanför baljan kanske? Bara en ren gissning.
Ok. Då håller vi tummarna nu.
Om du hinner, kanske lite kontaktsprej skulle kunna hjälpa också.

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.