|
|
|
|---|---|
| Hallå! Jag har funderat på att köpa mig en BMW 525tds, men många säger till mig att jag ska akta mig för BMW`S dieslar p,g,a att dom har dåliga topplock. Dom spricker m,m. Så nu hoppas jag att någon där ute som har eller har haft en diesel kan skriva in och berätta om dina erfarenheter. Är det 143hk på en 525td-98? | |
| Hej! Det finns ingen 525TDS med årsmodell -98. Då ersattes den med en nyare dieselmotor som heter 530D. Denna har 184 hk. Den första 525TDS motorn kom -93 och fanns t.o.m. -97. Den har 143 hk. Min far har en 525TDS Touring -96 (E34.) Denna har vi kört 6000 mil med och den har gått som en klocka. Jag har aldrig hört talas om att BMWs dieselmotorer ska vara sämre än någon annan. Däremot tycker jag att BMWs dieselmotorer går mycket finare, tystare och bättre än t.ex. Mercedes dieselmotorer. | |
|
Jag håller med dig per_j82. Dock kom 143hk:n 92 och hade problem med topplocken till en början, tror det var nå'n gång runt 95 som det åtgärdades. Min pärla fick nytt topplock vid 16000 mil(970901)och har nu rullat 38000 mil utan, ta i trä, större missöden. En bekant däremot blev tvungen att byta topp på sin merca 300td 92(?). Merca stod för hela kalaset, det är som i skrönan om RR:en "Vadå? Vi har aldrig bytt någon bakaxel på din bil,aldrig någonsin på någon RR". Man är så mån om sitt rykte att ha en driftsäker bil/motor, speciellt när det gäller merca och diesel, att man erbjuder en ovanligt generös garanti. En nöjd kund är oftast tyst. |
|
| Jonne Mek, jag undrar lite hur vintervägsegenskaperna är på 525tds, samt vad den drar landsvägskörning. | |
|
E-30. Om du kör samma biltyp som ditt alias så kan du räkna med betydligt bättre vinteregenskaper, såvida man inte tycker sladd = bra förstås. Fast turbo och vinterföre kan vara både roligt och orlig, men finns något innanför pannbenet är det inga bekymmer. Problemet är att rekommendera en bil till någon annan som man inte en känner kan bli jävligt fel men gillar man att köra bil med lite sportighet, vettigt utrymme, bra kvalitet och förhållandevis bra bränsleförbr. så bör man bli nöjd med denna. Men men man ska nog inte köpa en bil för att någon annan säger att de är så bra, utan man måste nog själv ha bestämt sig för just den biltypen, annars börjar man snart önska folk till varmare platser så fort en säkring gått sönder ;-) 0,73 är ett vanligt svar som jag fick när jag gick i köptankar, något som jag också brukar mäta upp. Nu är det tung bil vi snackar så har man blypjäxorna på sig så knallar det enligt en del här på forumet upp mot dryga litern. Har själv aldrig kommit över 0,95 och det var med släpvagn. När vi reser E6 till Oslo från göteborg (=mycket kameror)hamnar förbr. på ca. 0,65. Chippad och manuell låda. Tills i nyligen utrustad med K&N luftfilter, inbillar mig att den drar mer nu med original. |
|
| "något innanför pannbenet ". Kluppigt uttryckt, jag menar förstås kör man som folk är det inga bekymmer, kanske t.o.m. bättre än snittbilen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.