|
|
|
|---|---|
|
Bytte till nya sommardäck och fick en jätte överraskning. Bilen blev ostadig när jag byter fil. Han drar höger och sedan vänster. Växellådan rycker och det känns som om kraftig vind kommer tar på bilen. Däcken är Dunlop SP sport 275/40/20 fram och 315/35/20 bak. Någon som har haft något liknande? Tips? | |
|
Om du har 40-profil fram och 35-profil bak så har ju fram och bakhjul olika omkrets och hjulen snurrar olika fort. Kan det vara anti-sladd systemet som tolkar det som hjulspinn och går in ? Då borde det blinka varningslampa för det. |
|
| @UlfsS. Du måste räkna profilen i procent av däckbredden för att räkna ut höjden på däcket. (Det är därför man matchar olika bredder med olika profil, så att rullomkretsen inte blir alltför olika.) | |
|
Däckdimensionerna är korrekta. UlfS har fel. Däcktryck (ange temperatur vid mätning)? Är hjulen ordentligt fastskruvade (och bultarna efterdragna)? Hur välbalanserade blev däcken? |
|
|
Har fälgarna rätt inpressningsmått? Är hjulinställningen korrekt? Spårighet i spårig vägbana är tyvärr vad man får räkna med med så breda däck, men allt är ju relativt....är det för illa är det ett tecken på att du har något knas, t ex fel inpressningsmått, felaktig/dålig hjulinställning, glapp i hjulupphängningen någonstans. Däcktryck kan vara kritiskt, som redan är nämnt. Hur slitna är däcken? Hur långt har bilen gått? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| @bmw21. Tack för det, då har jag lärt mig nåt nytt :-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.