|
|
|
|---|---|
|
Hej, Har en 325i, E91a 2008 som har gått 20000 mil. Har haft felet ett tag nu och har själv börjat småfixa lite utan resultat. Felet är att den misständer vid gaspådrag men inte vid tomgång och lugn körning. Det jag har gjort är följande: 1. Rengjort luftmassesensorn med elektronikrengöring. 2. Rengjort båda vanos solenoiderna med bromstvätt och tryckluft och skiftat plats på dom. Båda dessa årgärder har varit resultatlösa. Det enda som ändrat karaktär är ett litet grymtande ljud som tidigare kom från motorn vid avstängning, har nu även börjat komma precis vid startögonblicket. Kan det vara Solenoidrelaterat? Det jag har kvar att göra är att byta stift, tändspolar och luftfilter. Stiften byttes senast vid 14000 mil av tidigare ägaren har jag för mig. Kan inte kolla felkoder eftersom Carly inte kopplar upp mot bilen längre. Så, till er BMW gurus där ute,....vad är störst sannolikhet att det kan vara? Ha det / Staffan | |
| Kanske en tändspole som börjar bli dålig ? | |
|
Börja med att kolla stiften! Kolla så det är RÄTT stift till att börja med och sedan kika på hur stiften ser ut och om det skiljer sig i utseende/slitage mellan någon/några cylindrar. Men dålig tändspole är definitivt inte uteslutet... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Låter ju som tändspoleproblem. Jag hade liknande fel på min N53. Lätt att kolla vilken cylinder som misständer med typ Bimmerlink om man inte vill byta alla tändspolar. I mitt fall var det ganska solklart att det var cylinder 1 och 3 som misstände. Kolla andra bilden här: Länk Nu bytte jag alla tändspolar ändå bara för att ha det gjort men det var sannolikt "onödigt" Mvh Ola Mina bilar: Länk Min webshop: Länk |
|
|
Tack för era svar. Börjar också tro att det är ett tändspoleproblem då jag hade ett liknande fel på en tidigare bil. Men då var det konstanta misständningar. I dag tex kunde jag åka runt hela eftermiddagen utan en enda misständning då jag körde lugnt. Dock kom misständningen så fort jag provade med att gasa på ordentligt vid ett tillfälle. Skall prova med att byta en spole och låta den testa varje cylinder för att se när problemet försvinner. / Staffan |
|
|
När det gäller tändstift finns det bara en modell har jag fått lära mig: NGK ZKBR7A-HTU. Om inte t-spolskiftena hjälper är bränslepumparna nösta komponenter att undersöka. Har du orig noxsensor? /Anders |
|
|
Ok, tack för tipset. Vad beträffar noxsensor har jag ingen aning. / Staffan |
|
|
Har nu beställt ny tändspole för att testa med uteslutningsmetoden. Men vad som förvånar mig är att, efter att ha bytt det totalt igengrodda luftfiltret till ett nytt fräscht i går, så har misständingarna ökat!?... ja just det...ökat! Nu misständer den även på tomgång, vilket den inte gjorde innan. |
|
| Har själv samma problem just nu. Har googlat mig fram till tändspolar men även fått höra något om lågtrycksbränslepumpen. Inte testat något av åtgärderna än. Svårt att se att det skulle vara tändstiften som nämndes innan, mina byttes för 1000mil sedan | |
| Det kan även vara en lambdasond som är trasig. | |
|
Har nu skaffat en tändspole och skall testa den på varje cylinder i helgen. Börjar tro att det faktiskt är en spole som är kass eftersom misständningen hållet takten hela tiden vid tomgång, och det betyder väl att det är en specifik cylinder. |
|
|
Min bil förra sommaren när jag skulle starta så vibrerade den rejält och det small lite vid lättare gaspådrag. Jag körde lugnt till Bmw och beskrev felet så det visade sig vara en tändspole på 5ans cylinder som var kass. |
|
|
Jag vill bara återigen tipsa om att man kan lätt utröna vilken/vilka cylinder som misständer med ett bra diagnosverktyg. Kan ju spara en del arbete även om det kan vara kul att testa saker. Framförallt är det praktiskt om det är fler än en tändspole som är trasig, vilket inte är helt ovanligt. Mvh Ola Mina bilar: Länk Min webshop: Länk |
|
|
Jo jag vet att det bästa vore att göra en scanning. Tyvärr är det också ett problem. Jag har Carly for BMW adaptern och appen som har fungerat felfritt till bara för några månader sedan, men nu kan den inte koppla med bilen. Provade ett annat OBD2 scannerverktyg, men även det kan inte koppla upp med bilen. Det kan väl inte vara någon säkring eftersom adaptern och scannerverktyget ändå får ström? |
|
|
Skumt, prova utrustningen på en annan BMW om möjligt. Mvh Ola Mina bilar: Länk Min webshop: Länk |
|
|
Senast som en scanning gjordes var när jag besiktigade bilen. Kan det vara att något stift i sockeln lossnat då? |
|
|
Då var det fixat! Det var treans tändspole som var kass. Efter byte så spinner den på som den skall. Skall ta mig an scannerproblemet i helgen. Tack för alla råd! :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.