AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
10.505

Car.info fråga reg.nr

Sida 2 av 3
Jörgen,

Det stämmer, jag har varit otydlig :-)

För mig är/blir nedan text inte tydlig:

Registreringsnumret visas inte i annonsen. Vi använder det för att hämta bilens utrustning, modellår, miltal, bränsletyp m.m. Så att du slipper fylla i det själv!

Det anges inte att det kan displayas på andra sidor som söknyckel.

Saxat:
Med användargenererat innehåll avses allt sådant innehåll som en användare av en Tjänst skapar och/eller lägger upp på Webbplatsen som t.ex. bilder, filmer och annonstexter ("Användargenererat innehåll").

Även här otydligt, reg.nr läggs inte upp på webbplatsen utan används enbart för att hämta och publicera annan data beroende på val.

Hoppas min fråga är tydlig nu😉
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Och läser du info på blocket står

Information ur din annons (till exempel rubrik och bild eller registreringsnumret för ett fordon) kan skickas vidare till Blockets samarbetspartners"

Så du med ger det.
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Enklast kanske är att försöka nå upphovsmannen: Länk

///BMW - Was sonst!
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Segt att de har begränsat antalet sökningar, men helt förståligt. Sänker nöjet i bilknarkandet.

MVH
Robert
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Robert Lundberg, fast är du registrerad stöter du väl ej på "Ta en kopp kaffe"
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Jörgen. Jag är inloggad och då kommer förslaget om att ta en kaffepaus upp.

MVH
Robert
Sorry för sent svar.. Men jag försöker svara på frågorna här:

1. Vi scrapar blockets sida för att få ut annonser och ja, vi kan läsa regnummer på bilder, vi rättar också många annonser där annonsören har kapat någon annans reggnummer.

2. Loggar man in så får man göra ganska många sökningar i timmen. Som oinloggad är det väldigt snålt med uppslag, typ 2 tror jag.. Är man inloggad från en bilhandlare och inte har konto så är det också väldigt snålt med sökningar av naturliga orsaker..

Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Jag finner det otroligt trist att bilhandlare kan se vad min bil kostat mig i inköp; privat! Inkl övrig historik.. Det pajar ju ganska lätt möjligheterna att göra en hacka på Blocket? Får de den informationen från CarInfo?
Bilhandlar bryr sig noll och inget vad du köpt bilen för. Du erbjuds ett marknadsinbytespris.

Det som visas är utannonserat pris...verkligt pris ligger vanligtvis lägre.

Att man kan se alla som tror sig kunna göra snabba klipp car.info är underhållande.

Bästa webbsidan på länge.
Visa användare
3.753
Sani
Ja du, underhållning kommer i många former! Som att du uttrycker dig tvärsäkert när du uppenbarligen är ute och cyklar (även i denna tråden).

Mitt "marknadsinbytespris" har pendlat +/-40 tkr (dvs 80, så slipper du få huvudvärk), beroende på om bilfirman i fråga sett vad jag gett för bilen. Och - hör och häpna: De som visste vad jag gett, bjöd MINDRE; och de som inte visste; bjöd (avsevärt) MER = Ergo: Du har fel. Och ovan nämnda transparens irriterar alltså mig, och stör min chans till en god affär; som sagt.
Så ta och tagga ner den överlägsna attityden, och försök bete dig som en gäst här, och likasinnad BMW-intresserad människa, OK? (Jag har tillbringat 20 år+ på denna sajten, fö.)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Hur kan du veta vad bilhandlaren vet och inte vet? Alla har tillgång till car.info, även de som inte betalar. Det är bara att titta via telefonen.

För övrigt är jag 100% på Ska3 sida vilket inte är vanligt ;) Det är otroligt värdefullt att se vilka på Blocket som försöker "göra business" på att köpa och sälja bilar vilket är mycket bra kunnande eftersom man inte vill göra affärer med sådana.
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Sani, så du är emot transparens helt enkelt ?
Själv tycker jag det är mycket bra. Kunna ser historik på ägare besiktning service mm
När du köper bil, vill du ej veta något om historiken då heller?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Klart han vill. Men ingen ska kunna kolla upp hans bil ju. För övrigt är det en intressant tanke att köpa en bil på Blocket och sen göra vinst genom att byta in den hos bilhandlare. Låter en smula bakvänt.
Visa användare
3.753
Sani
Ni är väl för roliga.. :D
OK, 1. Jag tror inte att en bilhandlare hade bjudit mig 55 tkr mer än jag gett för bilen, om han vetat mitt "köpe-pris", efter ett halvårs ägande - tror ni verkligen det? :) 2. "göra business" på bilar är fel, alltså? Berätta det för alla bilhandlare då tack. Och varför "vill man inte göra affärer med sådana"..? Är det inte produkten (bilen) det handlar om, och dess "egentliga" marknadsvärde?
3. Ni vet ju inte omständigheterna kring VARFÖR jag fått en bil till ett bra pris, det hänger nödvändigtvis inte alls ihop med marknadsvärdet, utan tex säljarens personliga situation - så vad är den transparensen värd då, egentligen? Ni vet ju inte tillräckligt, för att kunna dra slutsatser om värdet. I fallet servicehistorik är det en annan sak, man kan spåra allt.
Visa användare
3.753
Sani
Mycket ironi från dig nu? Jag har sagt vad som stör mig, och det var alltså en (1) parameter som jag skulle önska var privat - är det OK om jag tycker det? Din "bakvända" tanke som du målar upp gjorde jag precis förra året, med en Golf diesel. Du har aldrig lyckats sälja en bil med vinst, eller? För sådana vill man ju inte göra affär med.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag tror inte du ska hoppas på något medhåll i den här frågan helt enkelt.
Visa användare
3.753
Sani
Det var inte min förhoppning heller, ville enkom uttrycka en åsikt. Och jag har även bevisats om sanninghalten i det jag säger, dvs att jag fått bud avsevärt under marknadsvärdet bara för att "de" vetat mitt inköpspris. Anser det fel, that's all.
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Min kompis beställd ny bil. När den kom erbjöd handlaren 6 siffrigt belopp om han lät bli köpa bilen. Och de visste såklart vad han skulle betala. Då marknads priset var över nypris på dem. Så har det ju även varit på begagnade bilar nu när priserna ökat massa sista åren

Köp och sälj på Facebook Market om det är jobbigt med blocket
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Inte så att vissa handlare lyckats googla fram att din bil du försöker byta in är trasig då? Länk
@Sami..."pendlat +/-40 tkr (dvs 80, så slipper du få huvudvärk)"...det är nog mer du som behöver lägga ner dryg översittare attityd...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.