|
|
|
|---|---|
|
Tjenare ny här efter att ha lurkat här ett tag i min jakt på kunskap. Sitter och kollar efter en felkodsläsare för att kunna kolla hur bilen mår men även för att kunna släcka Airbaglampan och nolla servicemätaren och stött på många olika varianter och protokoll som jag inte har så mycket kunskap eller koll på. Vad jag förstår det som är just OBDII bara för mer generella felkoder och för mer avancerade och specifika koder och lösningar så behövs oftast något mer fabrikatsspecifikt, men ser att Biltema har ett (enligt dem hursom) är för BMW som verkar fylla mina behov väldigt bra. Artnr. 15-1374 ifall länken inte får användas/är bruten. Länk Men jag ser även i deras "välj rätt felkodsläsare" så finns där en punkt som gör mig lite orolig. "OBDII infördes succesivt under 2000/2001 på europeiska bilar, vilket innebär att felkodsläsaren kan ha problem att läsa felkoder i motorstyrenheten på bilar äldre än 2002." Jag vet att jag har ett OBDII uttag på förarsidan strax under ratten men jag blir osäker på om denna då inte kommer vara rätt för mig och/eller om det finns andra/bättre alternativ jag borde titta på istället? Ska även nämnas att detta är första bilen jag försöker lösa så många bekymmer själv på så är inte superbevandrad bland all information som finns om detta. Någon vänlig själv som skulle kunna hjälpa mig att reda ut detta och/eller har erfarenhet av detta verktyg? Tack på förhand! | |
|
Skaffa INPA usb interface på ebay, och ladda ner mjukvaran från bmwgeeks. Ofta kommer det med installation när man köper interface, men paketet från bmwgeeks verkar rätt komplett. Du behöver en enkel dator med Windows för att köra det. Då kan du göra mycket mer än bara läsa felkoder också, koda och även uppdatera mjukvaror. Googla på INPA och NCSexpert om du vill veta mer. |
|
|
Välkommen! Det låter som om du skulle behöva support, när du väl ordnat utrustningen, Då finns det ju ingen anledning att gå över ån efter vatten, utan kontakta istället OlaO här på forumet. Han har nu en hemsida. Länk För samma pengar som Biltemas grej får du såväl INPA som BMW Scanner. OCH support. Din bil har nästan säkert det riktiga/fullkopplade diagnosuttaget under huven. Då behöver du en extra kabel för ca 100 kr. Ola har. Tillkommer gör dock en Windosdator, helst en laptop naturligtvis. Med ett sådant paket blir du oberoende. Kontakta Ola. (Att du har missat honom, när du "lurkat" runt är!?) /Lennart |
|
|
Tackar Lenwib för förtroendet! Att köpa Biltema verktyget tycker jag inte är ett alternativ. Vill man ha 100% kontakt med sin e39 så väljer man i första hand Inpa och kompletterar möjligen med trevliga Bmw scanner. Jag supporterar mina grejer och lämnar ingen i sticket. telefonnummer finns på hemsidan så jag är bara ett samtal bort om man behöver hjälp. e39 är jag extra familjär med själv då jag haft minst en själv ända sen 2005. Just nu två stycken. Härliga bilar! Mycket riktigt så behöver man på årsmodell 00 och neråt den runda 20-pins adaptern. Grundregeln är väl egentligen att har man ett runt uttag så måste det användas. Dock kan motor och eventuell automatlåda även diagnosticeras från kupéuttaget om bilen har båda typerna av uttag. Mvh Ola Mina bilar: Länk Min webshop: Länk |
|
|
Tack för svaren hittils! Anledningen till att jag började titta på just Biltema verktyget var just för där verkade vara "allt-i-ett" vilket jag vet sällan brukar vara så bra som det sägs och varför jag vände mig hit. Hade även kunnat vara skönt att slippa släpa runt en laptop, men om det är samma pris för bättre grejer kan det ju absolut vara någonting att titta extra på. Låter som jag behöver ta mig en ny titt under huven för jag känner inte igen att jag ska ha något 20-pins där men kan ju vara för jag aldrig behövt leta efter det. @lenwib Jag har absolut inte missat olaO, hans namn dyker ju upp kors och tvärs speciellt när man försöker kolla på felkoder :) @olaO Det låter ju toppen, är ju inte omöjligt det får bli en beställning där ifrån! |
|
|
Du är varmt välkommen! Om man tycker att en handhållen enhet är ett måste så verkar icarsoft910 vara helt ok vad jag hört. Dock så är det så att det saknas en del funktionalitet i den vilket är helt naturligt. Såna saker som startspärr reset och justering av luftfjädring eller möjligheten att koda in nya eller begagnade styrenheter saknas. Mvh Ola Mina bilar: Länk Min webshop: Länk |
|
|
Vilka handhållna enheter är bäst som går att få tag på, gärna svensk återförsäljare men inget måste, rekommenderas? Inte den mest prisvärda utan den bästa, money no object som jänkarna säger. |
|
|
@Henke L: Med dina givna förutsättningar 1. Skaffa en personlig assistent av lämpligt kön/läggning. 2. Vid behov, skicka vederbörande till en utvald BMW - verkstad, som får köra en DIS Plus eller något annat mysigt program av senaste modell. 3. Sen sitter ni i soffan och håller handen medan ni läser protokollet i önskat tempo. ;) /Lennart |
|
|
lenwib// You dirty old man! |
|
| :))) | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Kan rekommendera OlaO! |
|
Tackar Westersund! Tillbaka till frågan så finns väl inte så många Bmw specifika handhållna verktyg egentligen. De dyrare allbilsvariantrena kan nog lika mycket som på en BMW som en iCarsoft, dvs läsa felkoder och radera och lite live-data. Att trixa med SRS eller ställa avstånd på PDC pip kan man glömma. etc etc. Mvh Ola Mina bilar: Länk Min webshop: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.