|
|
|
|---|---|
|
Har en uppsättning tarox G88 bromsskivor, fram är det inga konstigheter men bak upptäckte jag att tarox skivorna är 298x10x61 dvs solida, som dessa som står att de är till 520-535 Länk men bilen har 20mm ventilerade skivor. Har de tänkt att man skall montera solida skivor bak eller helt enkelt felköpt (länge sedan/preskriberat)? Nu sitter det 2år gamla ordinära (ej slitsade) Biltema skivor bak och egentligen bara fram det är dags att byta, är det dumt att byta bara fram till tarox tro? | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Nä, det är bara slarv/misstag/otydlighet som uppkommit vid överföring av uppgifter från Tarox leverantörslista till egna produktsortimentet och affärssystemet. "BMW E39 520i-535i,525tds" ska på den sidan du länkar till egentligen utläsas som "BMW E39 520i-535i,525tds med solida bromsskivor bak". För det är så det är formulerat hos Tarox, men det liksom blev lost in translation så att säga. Det är meningslöst idag att titta på vad ett företag eller återförsäljare säger att något passar till - det är alltid misstag, inkonsekvent eller totalt fel. Jag tittar aldrig någonsin på sådana uppgifter eller mått. Det ENDA jag bryr mig om är ursprungstillverkarens artikelnummer och jag själv går och kollar vad som passar. För det är det ENDA som fungerar idag. Ska det bli rätt får man göra det själv. 0541 är Tarox bromsskiva (298x10) till en E39 om du råkar ha solida bromsskivor bak (G88 modellen länkad nedan) Länk 0543 är Tarox bromsskiva (298x20) till en E39 om du råkar ha ventilerade bromsskivor bak (G88 modellen länkad nedan) Länk Så ska du köpa Tarox bromsskivor bak till din E39 528i så är det Tarox art.nr 0543 du ska ha. Och modellen med raka slitsar kallas G88 av Tarox. Därför förstår du att SC Styling art.nr på dessa skivor är 0543-88. Länk Nejdå, rent funktionellt fungerar det alldeles utmärkt att bara byta fram (till slitsade Tarox). För all typ av vardaglig körning så gör slitsade bromsskivor ingen som helst skillnad, det är helt och hållet estetiskt. För rent visuellt och estetiskt så kan det dock vara en fördel att ha samma typ både fram och bak. Men det där får väl plånboken och fåfängan slåss om, som de alltid brukar få göra :-) Jag tycker själv att slitsade bromsskivor är ett visuellt lyft (och det är en viss fördel om man någon gång kör inspirerat), så även om man nästan aldrig eller aldrig utnyttjar designen så tycker jag den har sin plats ändåså. På min track day car sitter det ju slitsade och borrade skivor fram men vanliga solida släta där bak. Fast där prioriteras funktion något före form, men å andra sidan så är en E30 redan som den är estetiskt tilltalande :-) |
| Tackar, ja det är 0541-88 bak jag har. Slarvigt köpt med andra ord. Får väl montera fram och se om det går att kränga iväg skivorna bak. Vilka e39 hade 10mm bak, finns det någon marknad öht för dem? | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Nja, det var en ganska otydlig sida - så var lite slarv från båda sidor skulle jag vilja säga. Bättre isåfall att bara skriva att det är för E39 och att köparen själv måste verifiera rätt dimensioner, istället för att som nu där det är extremt lätt att misstolka! Det var nog bara E39 Sedan 520i, 523i, 520d, 525td och 525tds som hade solida skivor bak. Notera inga E39 Touring hade solida skivor bak oavsett motor. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.