|
|
|
|---|---|
|
Tja Jag har förstått att denna bil med m54 ska ha stift som heter BKR6EQUP Slår man en Google så kan dem heta ngk 3199 alt ngk 6343 Ngk följs dock även av v-line, vad kunder innebär. Någon som vet? Mvh Henrik | |
|
BKR6EQUP är stiftets tekniska benämning (tekniska koden som anger hur det är konstruerat). 3199 är "art.nr." VL-30 är ett kortnummer för sortimentet med de vanligaste stiften för att förenkla för verkstad/kund. Platinum-Line är en produktserie som stiften också kan förpackas i... Det är samma stift men i olika förpackningar...dessutom finns det stiftet som rent "OEM-stift" med bilmärkesloggan på porslinet (t ex. BMW) för försäljning via BMW-verkstäder som BMW-artikel. Även Bosch FGR7DQP fungerar lika bra och är motsvarigheten - faktum är att när jag testade i M52tu och M54, så gav Bosch stiften lite mjukare gång än NGK - Bosch-stiften har smalare sidoelektroder som skymmer flamman mindre och det verkade ge positiv effekt när jag testade. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Så de är alltså helt identiska stift ? | |
|
Ja, det står samma beteckning på dem om du läser på metall-sockeln under porslinet. Men de kan som sagt förpackas i lite olika förpackningar. Köper du stiften från BMW så är de packade i BMW:s kartonger med BMW:s reservdelsnummer, men då kan du antingen få Bosch eller NGK-stift beroende på leverans för båda stiften faller in under BMW:s art.nr... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Då kan jag beställa 3199 då dem är lite billigare än dem andra då dem ändå är samma. Tack för utförligt svar Mvh |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
När tillfälle ges ska jag faktiskt också prova lite mellan NGK BKR6EQUP och Bosch FGR7DQP. Men som Johan B säger så fungerar båda ypperligt och BMW har använt båda till M54. Bosch FGR7DQP (Bosch 0 242 235 617) har dock ersatts av Bosch FGR7DQP+ (Bosch 0 242 236 562). Men det är i det stora hela samma typ av tändstift (4 elektrods platinum), det där är mer en omstrukturering i utbud och beteckningar (vilket generellt sett är en total röra och alla tillverkare verkar ha varit för upptagna med att överösa varandra med teknofloskler och ädelmetallbeteckningar att de inte ens själva kan reda ut sitt utbud). |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.