|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har skaffat mig en gammal (men fin) 330i från 2008. Den är makalöst bra, trots att den har N53-motorn... det enda som jag inte uppskattar så mycket i bilen är ljudet i stereon/högtalarna. Naturligtvis har jag läst varenda tråd i detta forum, i utrikiska forum och studerat youtube, men jag har ändå svårt att veta vad jag ska ta mig till. Tanken med denna post är att få tips på bästa väg framåt. Jag har en naiv idé om att man borde kunna få till ett skapligt ljud (inte spränga trumhinnor eller rutor) för 5000 spänn liksom. Headunit: professional radio/cd. Högtalare idag: standard (utan diskanter och slutsteg i skuffen). Har skaffat mig ett par begagnade hifi-basar som jag planerar att stoppa ner under stolarna och i framtiden byta element i dessa. Det behöver inte vara prio just nu och de får drivas av HU tills jag har löst frågan om slutsteg. Tanken med installationen är att den ska vara fullt reversibel eftersom jag planerar ha kvar bilen i många långa år och att den kan få gå i arv någon gång. Installationen behöver därför göras med så lite ingrepp som möjligt i kabelhörvor och annat. Jag har läst att jag kan programmera om min HU så att den skickar lågnivå till steget (behöver dras kabel bak till steg). Är då bästa lösningen att hitta ett gammalt OEM hifi-steg och sätta lite bättre element runtom i bilen? Om jag väljer att köpa ett eftermarknadssteg så behöver ingångarna tydligen vara balanserade. Dessutom verkar internet vara ganska enigt om att det gärna blir problem med gongs och PDC. Förstår att det här är snurrigt, men har du tips så får du gärna skriva en rad. | |
|
Varför behöver ombyggnaden vara fullt reversibel? Gammal bil och det gör väl inget om nästa ägare har glädje av det. Kolla med t.ex. Länk Länk , Länk |
|
|
Hmm... ja du. Det är nog en personlig tanke liksom. Vill inte börja ändra på någon grej, för då misstänker jag att det blir lätt att börja pilla på nåt annat. Har börjat inse att jag får köra högnivå från kablarna som idag går till subbarna till en dsp i bagaget. Har hittat kablar som gör att jag inte behöver pilla bort de befintliga kontakterna där. Kablar kommer också kopplas in på befintliga kablar som idag går till bakhögtalarna. Dessa fyra högnivåkanaler får gå till DSP och från den till ett 5-kanalssteg. Det blir lite trixigt med högtalarkablarna till dörrarna eftersom de verkar matas från stereon och inte från subbarna som jag trodde först, men det ska nog gå att lösa. I och med att jag kommer köra på högnivå så känns det som att det nog kommer lösa sig. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.