AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
855

Fel kod p0036 och p0056 byta lambda? 330ci e46

Sl
8
Sluutaas
330ci-02
Tja

Har dessa felkoder: p0036 och p0056 fast motorlampan lyser ej.
Tänkte byta båda lambda efter kat men vet ej vilja jag ska köpa.
Är båda lambdasonderna efter katt likadana eller ska man köpa specifik för bank1 och bank 2?
Finns några från Bosch som jag har kollat på.
Tänkte också kolla under bilen hur sladdarna ser ut men det får jag ta i helgen.
Vill tillägga at bilen har snart åkt 15k mil så dags och byta ut dom iaf.

Sl
8
Sluutaas
330ci-02
skulle den här passa min bil?
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är fyra lambdasonder på din bil, två innan katalysatorerna (reglersonder) och två efter katalysatorerna (diagnossonder).

De senare slits långsammare än de främre och är mindre känsliga för slitage, så normalt sett brukar det vara de två främre som man behöver byta.

De två främre är likadana och de två bakre är likadana, men du kan inte skifta mellan främre och bakre då de är olika varandra.

Gå in på realoem.com och knappa in dina sista sju symboler i chassinummret på bilen och stega dig fram till fuel-preparation och lambdasonderna och ta art.nr. på dem och använd det som "sökord" när du är inne på reservdelshandlarna på nätet.

trodo.se och mister-auto.se är två alternativa sidor som jag tycker är bättre/billigare än autodoc.
Trodo.se har fungerat helt klanderfritt när jag beställt från dem, vilket man inte kan säga om mister-auto.se och autodoc.se (eller någon av de senares typ 100 klonade näthandlare med diverse namn...).

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Sl
8
Sluutaas
330ci-02
Tack för tipset om realoem och ska checka in trodo.se men felkoderna indikera att dom bakre har fel värden? Ska jag byta som främre iaf? Om jag inte minns helt fel så pendlade en av dom bakre mellan 420v och 430v och den andre bak gick upp och ner mellan 100 och 600v. Betyder det inte att den som pendlar mellan 420-430v är trasig?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
100-600v!??????

Mät igen, för det är helt orimliga värden!

En frisk lambdasond ligger snarare runt 1volt och pendlar...

Och ett viktigt tips: OHM-mät ALDRIG en lambdasond för då förstör du den!

Länk

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Sl
8
Sluutaas
330ci-02
Hmm kommer ej ihåg exakt om det va v men kollade via obd och mätte inte på kablarna

Sl
8
Sluutaas
330ci-02
0,425-0,430 ska det vara och den andra hoppade upp och ner mellan 0,1 och 0,6 när man gav det lite gas.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.