|
|
|
|---|---|
|
Hej på er! Har en 320i E91 med motor N43 från 2008. Ca 19” mil. Inköpt för ett år sedan med 18500 på mätaren. Efter någon mils körning och motortemp visar < 90 grader tänds oljetryckslampan. Felkod 30C1. Via Inpa ser jag att ”PWM, oil pressure value” droppar från ca 40% till 0% & oljetrycket faller ca 5-600 hPa (från ca 2600) samtidigt som oljetryckslampan tänds. Stänger jag av motorn och motortempen svalnar så ser allt ”normalt” ut igen… Började efter ett kraftigt oljeläckage vid oljehus/oljekylare (rejält söligt ner efter motorblocket där som givare och regulator sitter). Efter en kall vinter har jag börjat ta mig an ute på parkeringen att försöka fixa detta. Packningar bytta, olja & filter bytt (så klart). Tänkt plocka bort generatorn så jag kommer åt å ”städa” lite bättre samt checka regulatorn å givaren (väntar på att regnet skall dämpa sig…). Kedjan skall vara bytt av handlaren förra våren i sammanband med att oljetryckslampan tändes direkt efter köp. Dock bytte han inte plastbitarna med hänvisning till att det inte var fel på dem (de skall även kollat sumpen) … Oljetempgivaren skall också ha bytts enligt uppgift. Tog dem ett par månader så får utgå att de gjorde ett korrekt arbete även om jag noterar att det saknas lite skruv här å var… Dock vägrar de lämna skriftligt på arbetet så… Jaja... Någon som kan tänkas ha någon bra input? Är inte helt van vid Inpa så får vartefter läsa innantill vad jag finner på nätet (och varför har man inte översatt Inpa från tyska till engelska rakt genom är tråkigt för oss som inte var vakna på de lektionerna?). Mvh Cenneth | |
|
Läste precis en lång tråd (Felkod High Braking Load) från 2017 som var väldigt intressant och gav mig "vind i seglen" på fortsatt felsökning. Och måste erkänna att jag är mäkta imponerad av de uttömmande svar som "BMW-Slangen" levererar! Varför finns det inte en sådan kompentens på varje bilverkstad man uppsöker? Så, dags beställa hem lite bromsrengöring och tryckluft samt vänta in vädergudarna :) |
|
|
Hej, Jag förstår inte riktigt kopplingen mellan dina båda inlägg. Oljetryck i motorn och något som väl knappast hör dit. Ditt problem med motorns oljetryck kan vara allvarligt. Jag googlade felkoden och fick många träffar. Denna t ex, några inlägg ner i tråden: Länk EDIT: Nu har jag läst lite mer av min länkade tråd. Det finns några tänkbara orsaker till oljetrycksproblemet. Den enklaste skulle just kunna vara ett större oljeläckage i cirkulationen, ett sådant som det du beskriver. /Lennart |
|
|
Ah, nä, den tråden jag hittade innehöll även diverse tips på felsökning av felkoden 30C1. Bland annat kunde eventuellt rengöring av oljeregulator och givare hjälpa och om inte = utbyte. Hoppas verkligen inte det är något större skit som drabbat internt. Men det lilla (några mil) jag kört efter byte av packningarna till oljehus/oljekylare så indikeras i alla fall ingen oljeförbrukning... Ser dock söligt ut nere runt sumpen... Skall lyfta bilen å göra en rengöring å check om packning sölar där med. Men skulle det kunna påverka oljetrycket i sammanband med att oljan når arbetstemperatur? Hm..? Tack lenwib för återkoppling under alla omständigheter, all input kan vara av värde :) //Cenneth |
|
|
Om motorn (kanske) nätt och jämnt klarar av att nå rätt oljetryck, när den är kall, halkar den nog mycket lätt under gränsen när den är varm. Men en viktig fråga att få svar på är ju om trycksensorn mäter rätt. Om du inte hittar några optiskt uppenbara fel (läckage, plastbitar etc), är det väl en bra början att syna sensorn närmare. /Lennart |
|
|
Uppdatering Rengöring av Oljetrycksregulator gjorde inte ett susen. Dock fick jag aldrig det där fina "klickandet" när man skakade solenoiden så köpte ny på BMW. 1700 kr fattigare och utbytt så kvarstår problemet delvis :( Kan nu köra (nästa?) hur långt som helst (testat några mil) utan problem. Dock så snart jag stannar bilen och kickar in parkeringsläget så tänds lampan :( Stänger av och startar bilen så är trycket tillbaka (enligt INPA) och lampan slocknar... Nytt oljebyte (5-30) och (Mann)filter efter knappt 50 mil gjorde ingen skillnad heller Beställt ny givare (trots att återförsäljaren hävdade att de bytt den...) hos BMW. Så blir det skruvande i helgen igen. Kul bil :/ //Cenneth |
|
|
Jag skulle nog börja med att mäta upp trycket så du vet hur det är. Om du har "internt läckage" kan man misstänka att t ex. övertrycksventilen i oljefilterhuset inte fungerar som den ska. Även o-ringstätningen som sitter på tappen som går ner från oljefilterlocket och öppnar upp ett hål så det dränerar ner oljan i tråget när du lossar locket med filter, kan vara misstänkt. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för tipsen Johan! :) O-ringarna bytta i sammanband med oljefilterbyten, ett par gånger nu ;) Mäta trycket hade vart ju kul, men då de placerat givaren nere på blocket bakom generatorn så e de lite bökigt komma åt... (Ned med luftburk/generator/koppla på tryckprylen, montera generator osv för att sedan starta upp för test. Hur omständligt kan man göra det? Suck...) Ser att andra modeller av BMW har givaren på sidan av oljehuset, men inte min inte :( Skall tydligen finnas någon grunka för att placera ovan oljehuset men den har man ju inte liggandes skräpandes... Verkar vara IMPA som jag får förlita mig på vilken så klart är beroende av givaren.. :/ //Cenneth |
|
|
Men övertrycksventilen i oljefilterhuset kan ju vara intressant att checka. Skall undersöka den närmre, tack Johan //Cenneth |
|
|
Det är ju inte helt orimligt att det kan vara t ex. fel på ventilen men det kan ju också vara en skada i filterhuset som gör att oljan passerar förbi någonstans så att inte korrekt tryck byggs upp. Ok, jag antog i min enfald att givaren satt lite mer åtkomlig... Mhv Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Men är inte övertrycksventilen den som sitter på blocket som heter "oil pressure control valve"? Den som jag även kallar för oljetrycksregulator på fri svenska? Men skulle det finnas någon dylik själva oljefilterhuset också? Lite osäker på vilken du menar där? (Kollade denna videon innan bytet av oljetrycksregulatorn, //Cenneth |
|
|
Såg ditt svar efter mitt sista inlägg Johan, och enfaldig är du inte. Men BMW att de valde placera givaren som de gjort, DET är enfaldigt... Skall dock undersöka filterhuset lite extra... Får kolla någon bra bild på hur den kan se ut och om jag ser någon avvikelse. Alt bara byter ut den... //Cenneth |
|
| Jag har likande fel på min 118i N43 2008, då oljetryckslampan tändes efetr jag körde 1 timmer på motorväg, men efter att jag stängde av motor och startade den igen, så slocknade oljetryckslampan. Jag hade felkod 30C1. Det såg bra ut i oljefiltret och att kamkedjan var spänd och som jag kollade genom oljepåfyllningslocket. Problemet var alltså inte kamkedje-plast-guiderna som rasat. Jag köpte en oljetrycksmätar-kit på Amazon för 250 kr och skruvade bort luftburkar/elgenerator och tog bort oljetrycksgivaren och kopplade på M12-gängad oljetryckmätaren i motorblocket. Startade motorn och fick ca 8 kg/cm2 i tomgång 700 RPM och samma tryck vid 2000 RPM med kall motor. Skruvade loss oljeventils-soloniden och gjorde ren den med lysfotogen, men inget större skillnad med att skaka den.... nästan samma dova klock-klock-ljud som innan och inte det distinkta klick-klick som man hör från en ny oljeventil. jag funderade på att köpa en ny, men har inte gjort detta ännu. Jag har nu kört 4 gånger med bilen ca 4x1 mil och oljetrycks-lampan har inte tänds någon gång, men jag är väldigt orolig att denna jäkla lampa ska tändas när jag åker på långfärd till landet och bli stående ute i skogen. Oljetryckssensor-switchen som den kallas, så läste att den slår till vid 0.2kg/cm2 och av vid 0.5kg/cm2. Har denna s.k. "oljetryckssensor-switch" bara on/off-läge eller kan jag läsa av aktuella oljetrycket vid körning ? Vilket program ska jag ha för detta ? Jag har försökt få igång INPA med min USB K/DCAN-kabel och det fungerar med kabeln, då "Battery" och "Ignition" tänds i INPA, men jag kan inte se och välja några bilmodeller i startmenyn av INPA 5.0.2, då menyn är helt tom ?!?! förutom F1<Info> och F2<Script>. EDIABAS verkar finnas på C:\ediabas\ECU. Säkert någon jäkla databas som jag inte har installerat eller någon konfig-fil som är fel.... | |
| Ett tips: Det var typ helt omöjligt att dra loss oljetrycksventilen och även med en polygriptång. Jag läste att många hade haft detta problem och dragit sönder hela oljeventilen och tvingats borra bort den till slut. Efter lite tänkande, så gjorde jag ett specialverktyg som bestod av två st 4 tums-spik som jag sedan slipade huvudet på så det blev en vass kant som jag sedan kunde klämma in under ventilens lilla kant (typ 2 mm) och motorblocket och spiken fungerade som hävarmar till spikhuvudet. Jag slipade spikarna med en vanlig 125 mm vinkelslip. | |
| Jag passade på att även rengöra vanos-ventilerna och kamkedjespännaren. Tips: Har ni fortfarande gamla kamkedje-spännaren på N43 med "höga bulthuvudet" med konstruktionsfel, så byt den omgående till den nya med ett lägre huvud, så slipper ni få ett kamkedje-ras. Det är jätteenkelt att byta denna och det går utan att ta bort något annat och du behöver bara en 28 mm ringnyckel. typ 5 min jobb... | |
|
Racer99, fick pilla et tag innan jag fick igång INPA. Hade ISTA på datorn med men efter ett nödvändigt hårddiskbyte så har jag inte orkat ta mig tid å få gång den igen.. Oljtrycksregulatorn (Oil Pressure Control Solenoid) lossnade hyfsat lätt på min, dock så var gängorna i blocket som håller låsskruven söndergängade så måste roa mig med att fixa den.. Såg skador på den gamla så får utgå från att verkstaden vart på den tidigare :/ Men bytet gjorde som sagt ingen större skillnad för min del. Lampan har dock (ta i trä) endast tänts precis när jag parkerat, inte under körning längre. Kamkedjespännare med högt bulthuvud? Hm? Får kolla upp. Tror inte de bytte den i sammanband med kamkedjebytet förra våren i o med att de inte ens bytte de berömda plastlines som finns pga "de såg fina ut"... //Cenneth |
|
| Den gamla kamkedjespännaren kleggar tydligen igen efter några år och sedan trycker den inte ut mot kamkedjan som den ska göra och kedjan slak hela tiden och slår sönder kamkedje-guiderna i plast. När plastbitar sedan slås sönder och lossnar, så tuggar stålkedjorna sönder plasten i småbitar och sen har du hela bottentråget fullt med plastbitar...sen blir det DYRT ! | |
|
Efter att vart iväg till Bilia i veckan å plockat upp en ny oljetrycksgivare å "glatt" började riva ned igen för att komma åt å byta givaren idag så sket det sig totalt. Plastbiten separerade sig bara jag tog på den lite lätt med hylsan... Så nu sitter metalldelen kvar i blocket å inte fan får jag loss den... :( Finns ju liksom knappt något att gripa tag i å trångt som fan e de. Försökte med en 17" hylsa för att lossa "runda" motsträviga bultar, men inte inte denna... Så skit å pannkaka. Behöver något djävligt speciellt verktyg som kan klämma samman den lilla taggiga djävulen och samtidigt smidigt nog för att få plats där inne... Suck å fan. Vill ju inte demontera än mer skit för att komma åt bättre... Och behövde ju bilen denna veckan som kommer å hoppades denna lilla givare skulle lösa problemet. :( Intressant dock är att verkstaden sade de bytt den, den var daterad 2008 och plastbitens inre var helt sönderskavd... Jo tjena att den var bytt nyligen :/ Finns det ärliga bilmekaniker? Å var? //Cenneth |
|
|
Efter mkt spray med rostlösningsmedel så (efter en god natts sömn) så gick det med lite lätt brutalt våld (knack med mejsel & hammare) samt bultavdragare så släppte den lilla dj***. På med nya oljetrycksgivaren och efter en liten tripp på några mil så har lampan hållit sig släckt. Nu bara hålla tummarna så fortsätter ett tag! //Cenneth |
|
|
Tack för att du håller oss på tårna! :) Håller tummarna för dig. Snubblade annars precis på den här passusen i tråden "325 2007, bra köp?": "Krångel med oljenivågivaren brukar vara en felande generator, tro det eller ej." Länk /Lennart |
|
|
Tack Lennart! Oljenivågivaren? Skulle la bara saknas den med i sådana fall :/ Nä, hoppas slippa mer med oljeskiten nu. Nästa är att få ordning på bromsbytet på bakaxeln. Beställde nya (bland annat) skivor från Autodoc, men efter att rivit ned så konstaterade jag att de nya fina skivorna inte passade. Så klart. I min enfald trodde jag att jag skulle komma undan med att ange regnummer när jag sökte upp passade skivor, men inte :( Sökning med VIN-nummer gav helt andra resultat men det var ju dags då med 750 kronor mindre i bilbudgeten :/ Reklamera vart helt ok för Autodock, men då jag får stå för frakten själv så lönar det sig inte. 13 kilo skrot kostar en del att skicka till Berlin :( Så om någon behöver ett par finfina (bak)skivor av märket TRW som passar nyare modeller än min så bara säga till så får ni ett bra pris :/ Suck... //Cenneth |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.