AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.383

Riktning på kupefiltret F11 2015?

aa
78
aaberg
520D x-drive 2015 F11
Ska byta luftfilter i kupen. Ser att det är markerat med pilar på filtren vilken riktning luftfödet ska vara. Vilken är rätt riktning, som på bilden? Och har det någon praktisk betydelse? Ser på olika videos att de inte tar upp någon om riktningen?

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Vad jag kan se (och vill minnas) så går luftflödet bakåt i bilen (från torpedväggen och ut mot handsfacket). Då ska man vända dessa filter så pilen pekar mot dig/framsätet.

För det är väl den typen där du har en svart behållare och sticker dessa två filter mer eller mindre rakt upp?

Då ska du vända så pilen pekar mot dig (installatören) - om jag minns rätt (var ett tag sedan). Någon med friskare minne får gärna bekräfta/dementera.
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Har för mig att den främsta pekar mot motorn och den bakre mot kupen?

FAF
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Crap, du kanske har rätt FAF! Jag blev riktigt osäker nu och kollade på en video.

På ovan nämnda video berkar som att pilen ska peka ifrån dig för det filter som sitter närmast motorn, samt att pilen ska peka mot dig för det filter som sitter närmast kupen.

Så var det med det minnet (lyckades väl bara komma ihåg det första filtret)...

Ett annat sätt att säga det är att om vänder filtren (så som de ska sitta i hållaren) så att pilarna på de två filtren pekar IFRÅN varandra (dvs "<- ->" såhär) så ska det bli rätt.

Tillägg : Fast den här videon säger "with their air flow indicating arrows pointing towards each other"... Menar de "-> <-" såhär?

Tillägg : Och i den här videon pekar båda filter mot passagerarsätet...

Blev väldigt osäker nu... Måste kolla TIS...
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Fast TIS säger faktiskt att pilen på filtren ska vändas mot bilens färdriktning.
Länk

Nu har vi nog sett alla varianter... Suck...

Jag skulle gått på vad TIS säger.
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Knepigt det där, avrinninggsslangen för dränering sitter i det gemensamma utrymmet vilket borde vara luft in från fläktmotorn eller? i så fall borde pilen vara åt olika håll, men så är det TIS också?

FAF
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.